Brev:
Vågner mange gange - opfølgning
23. januar 2016
Alder:
10 mdr.
Vågner mange gange - opfølgning
Hej Helen
Mange tak for dit svar omkring Sebastian.
Udfra dit svar føler jeg dog at jeg har brug for lidt mere hjælp.
Du tænker at han har et søvnassociations problem med flasken, og det lyder ganske sandsynligt. Du skriver så at vi skal sikre at han ikke falder i søvn med flasken i munden.
Sagen er dog den at det har han faktisk aldrig/sjældent gjort da vi netop har været ret opmærksomme på at han ikke skulle dette. Så derfor mangler jeg lidt bud på hvad vi yderligere kan gøre.
Den forgangne uge har vi prøvet at skære flasken om formiddagen væk, og det er lykkedes uden problemer, han sover stadig de ca. 1½ time. Han falder i søvn uden eller med kun meget lidt klynken.
Om eftermiddagen får han flasken indenfor i sofaen, hvorefter han først derefter kommer ud og får tøj på til at sove i og så bliver puttet i barnevognen. Her falder han også ret hurtigt i søvn, og som regel uden eller med kun meget lidt klynken.
Om aftenen får han flasken i sofaen ved siden af sengen, bliver herefter lagt over i sengen, triller om på siden og falder i søvn (oftest)
Så udfordringen er ikke rigtig at få ham til at falde i søvn, der gør han nærmest som du beskriver han burde.
Så jeg mangler lidt bud på hvad vi yderligere kan gøre for at hjælpe ham videre i søvne. Som beskrevet kan han oftest hjælpes videre i søven ved at få flasken, også her får han den (og har så længe han har fået flasken) kun fået den indtil lige før han faldt i søvn, dvs. vi har taget den ud han triller om på siden og sover videre (oftest, nogen gange hjælper det heller ikke)
Vi har også prøvet at trøste og lulle ham videre på andre måder, hænder på brystet, shh, kærtegn på kinder, det tredje øje m.m. Det eneste det som regel opnår er at han bliver frustereret og vågner helt op.
Så vi føler os på rigtig meget bar bund til hvad vi kan gøre i forhold til at hjælpe ham videre i søven, med henblik på at han selv skal kunne klare det på sigt.
Med den måde han vågner på, skriger alle mine instinkter mig at han har ondt. Men vi har som nævnt fået undersøgt ørene inden jul og der var ikke noget. Er der andet vi kan få undersøgt som også kan være årsag til dette.
Han vågner fortsat ca. hver ½-1 time lige nu (skriver dette kl 2:15 om natten, efter han har været vågen i 2 timer næsten) så det største mål lige nu er blot at få ham til at sove lidt længere sammenhængende da vi er på randen af sammenbrud lige nu :) Det underlige er at han trods alt nogen gange (omend meget få) godt kan sove sammenhængende, vi har prøvet at kigge på hvordan de dage evt. har set anderledes ud, både i aktiviteter og hvordan aftenen/putningen er foretaget, men det har været nøjagtigt som alle andre dage, så der er ikke umiddelbart noget mønster.
Med venlig hilsen
De søvnberøvede forældre og barn :)