14 mdr. pige kan stadig ikke falde i søvn i egen seng

10. november 2015

Kategori:
Alder:
14 mdr.

14 mdr. pige kan stadig ikke falde i søvn i egen seng

Hej Helen,

For godt en uge siden besvarede du et brev fra mig om min datter på 14 måneder, som har haft øresmerter i en længere periode og nu ikke kan falde i søvn i sin egen seng.

Du anbefalede, at vi puttede hende en time til halvanden senere (dvs. kl. ca. 20), at vi gav hende et bad og derefter aftengrød inden putningen og at vi startede putningen ud med at lade hende sidde i sengen, så hun ikke oplevede det så voldsomt, når vi puttede hende ned i sengen.

Nu har vi fulgt dine råd i en uge, og de første dage lykkedes det (med nød og næppe) at få hende til at falde i søvn i hendes egen seng, men de sidste to dage har vi igen gået med hende i barnevognen for at få hende til at sove.

Det, der sker, er, at hun får lov at sidde lidt med noget legetøj, mens vi bladrer lidt i en bog i 10 minutter, og derefter lægger vi hende ned og slukker lyset (vi synger ikke længere, for det ...

Annonce

... associerer hun helt tydeligt med ubehag). Hun kan så godt være lige ved at overgive sig, men efter et stykke tid rejser hun sig op og græder, og vi kan ikke få hende til at falde til ro, før vi går ud af værelset. Så går vi ud, venter et kvarters tid, og prøver igen. Men det lader til, at jo mere træt hun bliver, jo mere ked af det bliver hun, når vi prøver at putte, og jo sværere bliver det. I går og i dag måtte vi som sagt helt opgive (efter to timer).

Når først hun er faldet i søvn, sover hun hele natten og vågner som regel kun en enkelt gang og skal have hjælp til at sove videre (her sætter vi os med hende i skødet, og så beder hun selv om at komme ned i sengen efter et lille stykke tid).

Hvad kan vi ellers gøre?

Og skal vi overhovedet insistere på, at hun skal falde i søvn i sengen, eller tror du, det "kommer af sig selv", hvis vi bare går med hende i barnevognen hver aften i nogle måneder?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder