Brev:
14 mdr. pige kan stadig ikke falde i søvn i egen seng
10. november 2015
Alder:
14 mdr.
14 mdr. pige kan stadig ikke falde i søvn i egen seng
Hej Helen,
For godt en uge siden besvarede du et brev fra mig om min datter på 14 måneder, som har haft øresmerter i en længere periode og nu ikke kan falde i søvn i sin egen seng.
Du anbefalede, at vi puttede hende en time til halvanden senere (dvs. kl. ca. 20), at vi gav hende et bad og derefter aftengrød inden putningen og at vi startede putningen ud med at lade hende sidde i sengen, så hun ikke oplevede det så voldsomt, når vi puttede hende ned i sengen.
Nu har vi fulgt dine råd i en uge, og de første dage lykkedes det (med nød og næppe) at få hende til at falde i søvn i hendes egen seng, men de sidste to dage har vi igen gået med hende i barnevognen for at få hende til at sove.
Det, der sker, er, at hun får lov at sidde lidt med noget legetøj, mens vi bladrer lidt i en bog i 10 minutter, og derefter lægger vi hende ned og slukker lyset (vi synger ikke længere, for det associerer hun helt tydeligt med ubehag). Hun kan så godt være lige ved at overgive sig, men efter et stykke tid rejser hun sig op og græder, og vi kan ikke få hende til at falde til ro, før vi går ud af værelset. Så går vi ud, venter et kvarters tid, og prøver igen. Men det lader til, at jo mere træt hun bliver, jo mere ked af det bliver hun, når vi prøver at putte, og jo sværere bliver det. I går og i dag måtte vi som sagt helt opgive (efter to timer).
Når først hun er faldet i søvn, sover hun hele natten og vågner som regel kun en enkelt gang og skal have hjælp til at sove videre (her sætter vi os med hende i skødet, og så beder hun selv om at komme ned i sengen efter et lille stykke tid).
Hvad kan vi ellers gøre?
Og skal vi overhovedet insistere på, at hun skal falde i søvn i sengen, eller tror du, det "kommer af sig selv", hvis vi bare går med hende i barnevognen hver aften i nogle måneder?