Sove selv - 17 mdr.

8. maj 2015

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Sove selv - 17 mdr.

Hej Helen

Vi har skrevet for nogen måneder siden om at få vores datter til at sove og gerne i egen seng. Hendes rytme var lidt tosset, men det har vi efterhånden fået styr på, hun vil dog stadig ikke sove om aftenen.

Hun er nu 17 mdr. gammel. Det tager mellem 1 og 2 timer at få hende til at falde til ro. Fra hun skal i seng til hun sover forgår det skiftevis med med skrig og skrål eller tossede lege fra hendes side. Hun gør alt for at holde sig vågen.
Vi har læst at et bad om aftenen ville gøre godt inden sengetid da barnet så slapper af, men det er ikke en mulighed her da hun bliver meget ked af det hver gang hun skal i bad, til tider nærmest panisk. Det er ingen fornøjelse for nogen parter.

Hendes rytme er stort set ens hver dag.
6.15 bliver hun vækket og får morgenmad.
Ca. 7.00 i hverdage kører vi hjemmefra til vuggestuen
9.00 frugt
11-11.30 frokost og lagt til middagslur
14.00/14.30 vågner hun selv igen og får rester af madpakke.
15.30 hentes i vuggestuen
16.30-17.00 snack - rester af dagens frugt, rosiner, en bolle eller hvad vi ellers kan finde på
18.00 aftensmad
19.30-20.00 ligges i seng
21.00-22.00 sover

Nat ritual:
Ca. 30 min. inden sovetid får hun nattøj på
Så ind i stuen og hygge lidt med en bog eller andet
20-25 min senere børstet tænder og vitaminer og vand at drikke
Ved sengetid kysser far godnat og siger ”sov godt” uden for soveværelset
Mor går ind og tænder natlampe og vinker godnat til far som lukker døren og vinker ...

Annonce

... tilbage
Mor synger godnat sang og putter

Her er det så helt ligegyldigt om hun er meget eller lidt træt, lige så snart vi er i sengen vil hun lege, og det er ellers ikke noget vi nogensinde har gjort. Hun er nu heldigvis glad for sin egen seng men vil ikke ligge sig ned og sove, og hun kan selv kravle ud af sin tremmeseng og over i vores. Indtil for nogen dage siden lå mor ved siden af hende i vores seng til hun falder i søvn, det var noget med at lægge hende ned 500 gange når hun var ved at stikke af eller ville slå kolbøtter og hvad hun nu kan finde på. Hun kan være lige ved at falde i søvn men hopper så op og rundt for at holde sig vågen. Når først hun sover kan hun flyttes over i sin egen seng og sover det meste af natten der .

For et par dage siden gik vi i gang med at prøve og få hende til at falde i søvn i sin egen seng, så i stedet for at lægge sig i vores komme hun i egen seng og får godnatsang, vi siger godnat og går ud, derefter er vi inde hver 2 min og putte hende tilbage i sin seng som hun kravler ud af, så det tager stadig samme tid før hun endelig overgiver sig og falder i søvn. Hun er heldigvis ikke ked af det ret ofte, men VIL bare IKKE sove. Ved ikke om vi bare skal være tålmodige og håbe at det går hurtigere med tiden, men vi ville jo gerne at hun kan falde i søvn i sin egen seng selv inden vi skal over i juniorseng, hvilket formentlig bliver inden så længe når hun allerede har fundet ud af at komme ud af tremmesengen.

Og tak for tidligere god hjælp! :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.