Brev:
Sove selv - 17 mdr.
8. maj 2015
Alder:
17 mdr.
Sove selv - 17 mdr.
Hej Helen
Vi har skrevet for nogen måneder siden om at få vores datter til at sove og gerne i egen seng. Hendes rytme var lidt tosset, men det har vi efterhånden fået styr på, hun vil dog stadig ikke sove om aftenen.
Hun er nu 17 mdr. gammel. Det tager mellem 1 og 2 timer at få hende til at falde til ro. Fra hun skal i seng til hun sover forgår det skiftevis med med skrig og skrål eller tossede lege fra hendes side. Hun gør alt for at holde sig vågen.
Vi har læst at et bad om aftenen ville gøre godt inden sengetid da barnet så slapper af, men det er ikke en mulighed her da hun bliver meget ked af det hver gang hun skal i bad, til tider nærmest panisk. Det er ingen fornøjelse for nogen parter.
Hendes rytme er stort set ens hver dag.
6.15 bliver hun vækket og får morgenmad.
Ca. 7.00 i hverdage kører vi hjemmefra til vuggestuen
9.00 frugt
11-11.30 frokost og lagt til middagslur
14.00/14.30 vågner hun selv igen og får rester af madpakke.
15.30 hentes i vuggestuen
16.30-17.00 snack - rester af dagens frugt, rosiner, en bolle eller hvad vi ellers kan finde på
18.00 aftensmad
19.30-20.00 ligges i seng
21.00-22.00 sover
Nat ritual:
Ca. 30 min. inden sovetid får hun nattøj på
Så ind i stuen og hygge lidt med en bog eller andet
20-25 min senere børstet tænder og vitaminer og vand at drikke
Ved sengetid kysser far godnat og siger ”sov godt” uden for soveværelset
Mor går ind og tænder natlampe og vinker godnat til far som lukker døren og vinker tilbage
Mor synger godnat sang og putter
Her er det så helt ligegyldigt om hun er meget eller lidt træt, lige så snart vi er i sengen vil hun lege, og det er ellers ikke noget vi nogensinde har gjort. Hun er nu heldigvis glad for sin egen seng men vil ikke ligge sig ned og sove, og hun kan selv kravle ud af sin tremmeseng og over i vores. Indtil for nogen dage siden lå mor ved siden af hende i vores seng til hun falder i søvn, det var noget med at lægge hende ned 500 gange når hun var ved at stikke af eller ville slå kolbøtter og hvad hun nu kan finde på. Hun kan være lige ved at falde i søvn men hopper så op og rundt for at holde sig vågen. Når først hun sover kan hun flyttes over i sin egen seng og sover det meste af natten der .
For et par dage siden gik vi i gang med at prøve og få hende til at falde i søvn i sin egen seng, så i stedet for at lægge sig i vores komme hun i egen seng og får godnatsang, vi siger godnat og går ud, derefter er vi inde hver 2 min og putte hende tilbage i sin seng som hun kravler ud af, så det tager stadig samme tid før hun endelig overgiver sig og falder i søvn. Hun er heldigvis ikke ked af det ret ofte, men VIL bare IKKE sove. Ved ikke om vi bare skal være tålmodige og håbe at det går hurtigere med tiden, men vi ville jo gerne at hun kan falde i søvn i sin egen seng selv inden vi skal over i juniorseng, hvilket formentlig bliver inden så længe når hun allerede har fundet ud af at komme ud af tremmesengen.
Og tak for tidligere god hjælp! :)