Lære at sove i seng og i god tid

23. februar 2015

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Lære at sove i seng og i god tid

Hej Helen

Vi har nogen spørgsmål om søvn hos vores datter Alice, der bliver 15 mdr. her d. 1 marts, som vi håber du kunne hjælpe med lidt gode råd.

Vi har lige nu to problemer på det område, det første er at falde i søvn selv. Det har i lang tid været far der putter, faktisk siden vi for ca. et halvt år siden besluttede at vi måtte lære hende at falde i søvn uden brystet. Det gik sådan set helt fint, bortset fra at vi nu lidt uforvarende har fået vænnet hende til at falde i søvn i armene, det er ikke specielt praktisk og også noget hårdt da hun jo er ved at være tung. Vi er bare noget lost med hvordan vi skal gribe det an med at lære hende at falde i søvn i sin egen seng. Vil jo helst ikke at hun skal græde sig i søvn, og hun bliver ked af det lige så snart vi putter hende ned i sengen.

Hun har heller adrig været et barn der havde let til søvn, hun vil helst være med hvor der sker noget og kæmper for at holde sig vågen hvilket ikke gør det nemmere. Hun kan dog sagtens falde i søvn selv for det går fint om dagen i barnevognen hvor hun sover efter 5 minutter.

Vi har fået anbefalet op ned metoden, men jeg har svært ved at se hvordan det skal virke når vi ikke engang kan nå at lægge hende i sengen inden hun bliver ked af det?!?

Har du nogen gode råd til metoder man kan bruge for at lære hende at falde i søvn uden at hun skal skrige sig træt?

Andet problem er rimelig nyt og opstået her de sidste 14 dages tid, hun nægter simpelthen at sove om aftenen overhovedet. Og det ender så med at hun sover alt for sent og en af os må gå tidligt i seng for at hun kan falde i søvn i vores seng. Det er stadig med skrig og skrål da hun kæmper for at holde sig vågen og komme ind og lege videre. Det veksler mellem at hun skriger og kæmper for at kravle ud af sengen og at hun sætter sig op og sidder og snakker for at holde sig vågen. Hun er også enormt svær at aflæse for om hun er træt, hun viser stort set ingen trætheds tegn og er glad og leger lige til vi siger stop fordi vi kan se eller ved at hun er træt.

Det er ved at være lidt hårdt at vi ingen aften har, og det er lidt en ond cirkel, hun kommer for sent i seng, men sover så bare en længere lur om dagen i vuggestuen.

Hun kan oven i det også finde på at vågne mellem kl. to og tre om natten og være vågen og ville lege, her er hun så vågen en til to timer før hun sover igen. Det er dog ikke hver nat. Hun er træt men kan ligesom ikke finde ro til at sove videre og vil så ...

Annonce

... hellere lege. Vi tænder ikke lys eller står op, vi ender som regel med at tage hende over til os for at man selv kan blunde lidt ved siden af hende, for bare hun kommer ud af sin egen seng er hun glad. Det er heller ikke optimalt men vi skal jo også op tidligt og på arbejde så ingen af os har orket at være helt vågen med hende i flere timer om natten.

Nogen råd til noget vi burde gøre i disse situationer? Og vi håber lidt at det at lære hende at falde i søvn i egen seng måske kan løse det med at hun slet ikke vil sove. Er det noget du har hørt før fra andre?

Hendes seng står ved siden af vores og vi har desværre ikke mulighed for at rykke hende til et andet rum. Vi er også stoppet helt med at amme, det var ellers et effektivt sovemiddel. Hun bruger ikke sut og har heller ikke rigtig valgt at kaste sin kærlighed på en nusseklud eller bamse. Vi har ellers masser at vælge imellem men hun er lidt ligeglad med dem alle.

Lige en beskrivelse af Alice’s dag. Hun bliver vækket ca. 6 15 kommer op og i tøjet og får morgengrød inden hun afleveres i vuggestue ca. 7.15. Hun sover så træt igen på et tidspunkt mellem 8 og 10 afhængig af hvordan natten har været. Er hun vågen får de formiddagsmad kl. 9. Så sover hun alt mellem to og fem timer. Vågner et sted mellem 12 og 14 og får sin frokost. Som regel får de eftermiddagsmad ved tre tiden hvis hun har spist tidligt, og hun bliver hentet ca. halv 4. Herhjemme får hun som regel en snack ved halv 5-5 tiden, frugt eller grønt, og så aftensmad ved 6 tiden.

Afhængig af hvordan hun spiser får hun stadig jævnligt aftengrød omkring kl. 7. Herefter ren ble og nattøj på inden vi går ind i stuen og hygger ind til hun får børstet tænder. Så læser vi lidt bog og fortæller at hun skal ind og sove bagefter. Hvor far så tager hende med ind ved 8 tiden. Hun plejede at sove inden for et kvarters tid, dog godt nok ved at falde i søvn i armene, men lige i øjeblikket vil hun så som beskrevet slet ikke sove. Hun veksler mellem at skrige og være ked af det, og snakke og pludre for at holde sig vågen. Vi har forsøgt både at putte lidt før og lidt senere, men det gør ikke rigtig nogen forskel. Hun har ellers altid været træt lige der omkring kl. 8.

Det blev da lidt langt for at spørge efter godt råd til sov selv. Håber brevet er til at overskue, og vi siger tak for din glimrende hjemmeside og brevkasse. Den har været til stor hjælp for os som nye forældre.

Med venlig hilsen
Alice’s trætte far og mor. :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.