Pludselig 3. Lurer igen, snart 12 mdr?

28. januar 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Pludselig 3. Lurer igen, snart 12 mdr?

Hej Helen

Her en andn mail vedr. vores dreng når om 11 dage bliver 1 år..
Nu omhandler det søvn og dagsrytme.

Vores dreng har nu været i dp i tre uger, og derigennem er der blevet pillet en del ved hans dagsrytme.
Før hen sov han en LANG formiddagslur og en kortere middags/eftermiddagslur. Men for at det passer med de andre i dp og han får en mere "normal" rytme, har dpmoderen været inde og hjælpe lidt med at få etableret en anden rytme.

Hans rytme er ca således ud i dp.
6.30/6.45 op, hvis ikke han selv vågner vækker vi ham i hverdagene.
7.15/30 - morgengrød i dp
8.15/30 - 9.15/30 formiddagslur (bliver VÆKKET efter 1 time)
9.30 - formiddagsmad i dp, brød og frugt
10,45/11.15 middagsmad, rugbrød med grønt
11/11.30-14/14.30 middagslur (sover normalt 2,5-3 timer i dp)
14.30 - eftermiddagsmad brød og frugt dp
16.00 lidt youghurt, banan, kiks, knækbrød eller andet her hjemme
17-17.20 går en tur med ham i klapvognen for at han lige får et brake, hvor han ligger ned, han plejer at falde i søvn og sove alt mellem 5 og 15 min
18.00 aftensmad. - det vi får dog tænkt vi over han skal spise med
19/19.30 natflaske - drikker alt fra 100-235 ml
19.30/20.00 bliver lagt i seng, og sover for det meste med det samme.
Nogle gange lidt vand om natten.

Egentlig synes vi han virker til at trives, og efter han er kommet i dp, er han begyndt at sove næsten hver nat hele natten uden særlgie opvågninger, og de sidste tre uger er han også begyndt at stå senere op. Førhen sov han tit maks til kl 6, men nu sover han normalt gerne til omkring kl 6.45/7.00 og det nyder vi alle, han virker også meget mere udhvilet og glad når han vågner, så vi HÅBER dette fortsætter.

Men som du kan se, er vi blevet "nød" til at indføre en tredje lur/powernap sen eftermiddag, og vi troede jo egentlig med den alder han havde at han snart skulle til att gå fra to til en lur og ikke omvendt?
Skal vi se det som en overgang, fordi der sker så meget nyt i dp?

Vi synes bare det virker til han har brug for det brake om eftermiddagen, for at det ikke bliver for langt til aften. Førhen sov han jo tit først omkring 14/15 tiden, så han er ikke "van" til det lange træt om eftermiddagen?
Han kan allerde godt virke lidt træt og pylret, når vi henter ham omkring kl 15.39 i dp og derfor har vi ude at tænke videre over det indført at gå med ham i 20 min omkring kl 17, sover han så sover, sover han ikke, så sover han ikke, men får et brake, er vores holdning til denne gåtur. Men er det en dum løsning?

Vil det være bedre at aktivere ham og holde ham vågne, også måske istedet putte omkring kl 19?

Vi vil bare være kede af hvis han begynder at stå voldsomt tidligt op igen?
Eller skal vi se det hele som en overgang og snart holder han helt op med at falde i søvn på vores gåtur også kan vi skippe den?

I weekenden har vi svært ved helt at holde samme rytme, da vores dreng ikke bliver helt så træt her hjemme som i dp, selvom vi aktiverer og leger meget med ham.
F.eks. Kan vi ikke putte allerede kl 8.15/8.30 i weekenden, normalt tidligst kl 9/9.30 og då bliver det hele skubbet.
Vi har også nogle gange ladet være med at vække ham i weekenden, også har han nogle gange sovet helt til kl 8- også er han først kommet ud til middagluren, og noglegange "gåruren"
Hvad ...

Annonce

... gør vi i weekenden, for selvom vi evt vækker på samme tidpunkt som når han skal i dp, kan vi ikke putte ligeså tidligt som dp-moderen gør, og derfor "skrider" tidsplanen, enten således at "gåturen ryger væk" - fordi begge de to andre lurer ligger senere, eller også skippes formiddagaluren, da han står senere op?

Vi glæder os til st få dine input.

Venlig hilsen
Forælre til en dejlig dreng.

Tillæg:

Hej Helen
Inden du når at svare på vores spørgsmål om den 3 lur er der tilkommet et nyt og mere "træls" problem, vores dreng er begyndt at vågne tidligt igen.: -(

Hele ugen er han begyndte at vågne tidligere og tidligere.
Mandag kl 6, tirsdag 6.20, onsdag x, torsdag 6.20 og nu her til morgen 5.20!!! Og det skal sige han de sidste godt tre uger næsten hver dag er vågnet omkring kl 7???

Han har været en uge hjemme fra dp i sidste uge, og startede op igen mandag.
Mandag, tirsdag fik han sin 3. Lur, men onsdag og torsdag har vi ikke givet ham den, da han egentlig har virket frisk nok også stadig er kommet i seng 19.30/40.
Han er begyndt i denne uge at få morgenbrød i dp, kan det have ændret noget?

Han sover en formiddagslur på ca 1 time,mdd start omkring kl 8/8.30 mandags dog kun 15 min. Her bliver han vækket efter 1 time.
Så sover han ca 2,5-3 timer til middag, med start omkring 11.15/11.30 også indtil ca 14/14.15. Her får han lov at sove.
Alle børn i dp spiser formiddagsmad kl ca 9.30 og de bliver normalt puttet omkring 11.30/12.00 tiden.

Kan du se hvad vi evt kan prøve at ændre, kan slet ikke overskue hvis vores dreng skal til at stå så tidligt op igen, synes lige rytmen var ved at blive så god, og jeg starter arbejde lige op lidt!!!!

Det vi selv har overvejet - spørge om dpmoderen kan forsøge at strække ham så længe som muligt til hans middagslur.
Vække ham fra formiddagsluren tidligere.
Vække ham fra middagsluren efter 2,5 time?
Putte ham kl 19 (selvom det jo egentlig ikke giver mening, når nu han står for tidligt op?)
Høre om det er muligt at putte senere til formiddagslur (dog tror vi desværre ikke det er en mulighed, da hun jo skal have det hele til at "gå op")

Synes ikke han som sådan virker sulten når han vågner. Han har nu været vågen i ca 1 time, og har været inde og putte ham, sige shhhh, sut, putteklud mm, han brokker sig ikke, men ligger bare og pludrer, så tænker ikke han er sulten (selvom aftensmåltidetsmængde er blevet mindre synes jeg) for så synes jeg jo han plejer at være rimelig larmende og ikke acceptere at blive puttet igen og igen, hvis han er sulten, men sove vil han ikke...

Hjæælllpppp.... hvad gør vi lige her?
Han er super nem at putte til natten, bliver lagt i sin seng, får sang, sut, klud og vi går og sjældent skal vi gøre andet. 7-9-13.
Når han vågner tidligt hjælper det ikke at tage ham ind til os, så ligger han næsten hvergang bare og har en fest.
Han har siden dp-start, dog med undtagelse af 5 meget urolige nætter, sovet stort set hele natten, nogle nætter med en enkelt opvågting og andre gange slet ingen opvågninger. 7-9-13....

Er det en reaktion på dp-start efter en uge hjemme eller er det fordi han nu er så can til dp, at han ikke behøver så meget søvn som i starten?
Eller hvad tænker du og hvad falder du over i vores beretning?
Hjælp...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.