Putteproblemer

15. december 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Putteproblemer

Kære Helen!

Vores 27 måneder gamle datter har svært ved at falde i søvn.

Siden hun var spæd, har hun haft søvnproblemer og alle ændringer i forhold til søvn (ammestop om natten, egen seng m.m.) har været lange og seje. Det har altid taget mindst 45 min- og oftest halvanden time at få hende til at sove (og som spæd mange timer).

Når hun endeligt sover, sover hun oftest godt, typisk med mellem 1 og 3 små-opvågninger. Hun kommer ind i vores seng, når hun vågner ca kl. 22-23 og sover videre der. Om morgenen vækkes hun ca. kl. 6.15, hvor hun er træt. I weekenderne sover hun typisk til ca kl. 7.30, hvor hun vågner udhvilet. I dagplejen sover hun ca halvdelen af dagene ca en til halvanden time. Her falder hun selv i søvn - i perioder tjekker hun dog, om dagplejemor står ved barnevognen. Hjemme sover hun ikke længere middagslur (da vi ikke kan få hende til at sove).

Vi har det sidste halvandet år brugt samme puttemetode med start kl. 19 af tandbørstning, godnathistorie, et par sange og en lille vågelampe. Det er stort set altid far, der putter. Der er dog ingen forskel, hvis mor putter. Vi ”holder sengetiden”- også i ferier osv. Hidtil har far siddet ved hendes side, til hun sov. Det fungerer imidlertid ikke, at der hver aften går halvanden time med det (lidt kortere, hvis hun ikke har sovet til middag).

Vi har for et halvt års tid siden forsøgt ”strygemetoden”, og forsøgt at sidde længere væk fra hende for at gøre overgangen gradvis. Ingen af delene med held. Nu ...

Annonce

... er vi begyndt på ”se til- metoden”, men det går ikke godt. Hun skriger og skriger, så snart far går ud af rummet. Hun er virkelig ked af det, og får kørt sig selv op. Han taler til hende, er hele tiden i nærheden, går lidt frem og tilbage- fortæller, at han skal hente tøj m.m., men han kan slet ikke "trænge igennem til hende". Hun er kun alene ca. to minutter. Når han kommer tilbage (helt hen til hende, aer m.m.) falder hun til ro, men så snart han går, skriger hun igen. Vi har prøvet metoden ca halvanden uge- afbrudt af en uges sygdom. En enkelt aften (før sygdom) er hun faldet i søvn uden gråd, men den sidste uges tid er det gået tiltagende skidt, og flere aftener har han efter halvanden til to timer ”givet op” og sat sig hos hende til hun sov.

Vi har tidligere forsøgt at flytte sengetiden frem til, at hun forventeligt skulle falde i søvn 15 min efter, men hun ”flytter med” efter 1- 2 dage, så sengetiden med at blive kl. 22. Sut bruger hun ikke. Kugledyne er ikke aktuel, da hun ikke vil bruge dyne. Hun har dog to sutteklude, som hun altid puttes med.

Generelt er hun en glad pige, som er langt fremme i sin udvikling - særligt sprogligt. Hun har dog længe været meget bevidst om, hvad hun vil og ikke vil - hvilket også i dagstid giver nogle konflikter, når vi ikke er enige.

Det er vigtigt for os, at vores pige falder i søvn på en god og tryg måde. Omvendt kan vi ikke sidde hos hende i halvanden time hver aften.

Har du nogle gode råd?

Mange hilsner
en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)