Brev:
Vil ikke sove, og slet ikke i egen seng
21. maj 2013
Alder:
14 mdr.
Vil ikke sove, og slet ikke i egen seng
Hej Helen.
Vi er nye medlemmer i klubben, selvom vi har "smugkigget" et utal af gange. Nu kan vi dog ikke trække den længere, vi er nødt til at spørge om hjælp til vores specifikke udfordringer, og håber inderligt at du kan guide os på vej...
Selvom det kan virke som ligegyldig information i forhold til vores udfordringer omkring sovevaner, vil jeg alligevel indlede med lidt info om vores oplevelser hidtil.
Vi har en skøn søn på 14 måneder, en rigtig charmør! Han var længe ventet, for efter 5 års prøvetid, 4 aborter og mislykkes fertilitetsforsøg, blev vi gravide af os selv. Med lidt hjælpende behandling af immunoglobulin gik graviditeten godt, lige indtil uge 31+5 hvor jeg pludselig fik en voldsom styrtblødning, der viste sig at være moderkagen der havde løsnet sig, og få timer efter blev der foretaget kejsersnit. Vores søn var 41 cm lang og vejede 1555 g. Det var voldsomt, uventet, chokerende, dejligt, frygtsomt og lykkeligt, men alligevel en noget anderledes start på tilværelsen som forældre, med 6 ugers indlæggelse på NEO. Heldigvis var han sej fra starten af, havde en god appetit og tog på hver dag, på trods af, at han indtil for ½ år siden har været MEGA-gylper og i behandling for refluks.
I dag vejer han 9,7 kg og er 69-70 cm lang, han er en glad dreng dagen lang, vil opleve alt, smiler til alle på hans vej, begyndte at kravle for 2 måneder siden og har netop taget hans første (usikre) skridt.
Han har tidligere været noget sensitiv overfor "større" forsamlinger eller nye omgivelser/oplevelser, men vi mærker stort set ikke til dette mere. Som følge heraf valgte jeg allerede tidligt at forlænge min barsel så langt som muligt. Min barsel slutter i starten af sept. og vi forventer at køre vores søn ind i dagplejen ca. 1 måned før.
Og så til vores udfordring....
Vi trænger alle 3 til noget mere stabil søvn, vi trænger ikke mindst til nogle aftener der ikke kræver TIMER ved sengekanten, en grædende dreng, opvågninger i løbet af aftenen og ikke mindst nætter hor han ikke ender med at sove størstedelen af natten i vores seng, moslende, sparkende og nussende, for selvom det også er hyggeligt, så gør det ikke noget godt ved vores nattesøvn!
Hans dag ser typisk således ud:
Vågner ca. 6 (i vores seng), står op 6.30, spiser en stor portion havregrød, leger, snakker, kravler osv. Ca. kl. 9 bliver han puttet i barnevognen SOM HAN ELSKER. Han har aldrig grædt over at blive lagt i barnevognen og falder altid i søvn i løbet af 5-10 min. når vi går med barnevognen. Han sover her mellem 1½-3 timer.
Han spiser godt med frokost, leger igen og oplever verden indtil han ved 14-tiden bliver puttet i barnevognen igen og sover ca. 1 time.
Så står den på eftermiddagsmad, endnu mere leg, aftensmad (hvor han også spiser godt) kl. 17.30, bad kl. 18.30 med efterfølgende hygge på puslebordet og tandbørstning. "Stille-leg" og tegnefilm (den samme) fra 19.00 til 19.30-20.00 i stuen. Så læser vi lidt bog på han værelse inden han får dagens eneste flaske. Han er tydeligt træt når han får flasken, og bliver herefter lagt i hans egen seng, vi siger godnat, aer ham på kinden og på maven et par minutter, siger godnat igen, og så snart vi bare rejser os op for at stå ved sengen, så begynder han at græde. Han er ikke ulykkelig, men han er ked.
Han vil helst røre ved os hele tiden, og hvis det så "bare var nok", så var det også helt fint, vi vil gerne være hos ham, men ikke i minimum 1 time hver aften! Hvis vi sidder med ham falder han hurtigt i søvn og kan som regel lægges over i sengen uden at vågne (han sover meget let), men det mener vi ikke er løsningen. Vi har prøvet at putte ham i vores seng, men her begynder han at kravle og mosle rundt (hvilket han ikke gør i tremmesengen), og så tager det alligevel 1 times tid før han falder til ro. Vi har prøvet "kigge-til" metoden og aldrig ladet ham græde mere en 1-2 min før vi igen gik ind til ham - ikke tog ham op, men trøstede ham med berøring og sut. Vi har rykket hans sengetid fra kl. 19 til 20 for at være sikre på at han var træt nok, men mønsteret ændrede sig ikke. Vi har prøvet alt - vi mangler bare "så lad ham da græde sig i søvn et par dage"-metoden, men den løsning vil vi helst undgå.
Han sover uden dyne, for det vil han ikke. Forsøger vi at snige den eller et tyndt tæppe på ham i løbet af natten, så vågner han i løbet af få minutter. I barnevognen elsker han dog at blive puttet i Duniduo-pose og sover jo tydeligvis godt i den.
Når han endelig falder i søvn findes der 2 scenarier. Enten vågner han 1-2 gange i løbet af aftenen og skal trøstes lidt (forbedring! det har tidligere været 5-10 gange) eller også sover han godt til ca. kl. 23-24. I løbet af aftenen kan han let trøstes og sover videre, men når han vågner og græder på dette tidspunkt kan vi nærmest gøre hvad som helst, det får ham ikke til at sove videre i hans egen seng. Til gengæld, hvis vi tager ham ind i vores seng, så sover han i det sekund kan bliver lagt og sover godt helt indtil næste morgen. Det vil sige, at vi HVER NAT ender med at have en sparkende, rullende mosle-fyr imellem os.
Vi har overvejet om hans seng skulle ind og stå i soveværelset, men da han sover meget let, erfarede vi at han sov langt bedre, da han blev flyttet ud af soveværelset.
Vi har forsøgt at sove på en madras ved siden af tremmesengen, for at kunne røre ved ham når han blev ked, og på den måde måske sove hele natten i hans egen seng, men det hjalp på ingen måde.
Vi forsøger at få ham til at tage en bamse til sig, og selvom han godt vil lege kort med den om dagen, virker han mere irriteret over den i trøste/puttesituationer.
Det ville være nærliggende at sige, at der udviklingsmæssigt sker meget i øjeblikket, og at dette kan have indvirkning, helt sikkert. Men der har bare ikke PÅ NOGET TIDSPUNKT været en "god periode" i hans sove/puttevaner. Det sjove er faktisk, at de tidspunkter hvor han klarer putning bedst/lærte at sove igennem, sker på vores rejser, hvor han burde være mere utryg over nye omgivelser, nye indtryk, ny seng osv. i forhold til de trygge rammer herhjemme!
Slutteligt - lidt ekstra bonusinfo - for jeg er faktisk gravid igen. Overraskende og en smule skræmmende, vores historik taget i betragtning, men selvfølgelig skønt! Men når jeg tænker på at vi "snart" skal igennem alle de (endnu mere) søvnløse nætter igen, så gør det ikke situationen mere overskuelig, hvis vi til den tid stadig "bøvler" med lillemandens søvn....
Så..., hvad kan du give os af gode råd for at gøre putningen lettere/gladere og ikke mindst kortere, hvad gør vi ved hans opvågninger, hvad gør vi når han vågner kl. 23 for at undgå at han sover hver nat i vores seng...., HJÆLP OS!
Han har én enkelt nat sovet fantastisk hele natten i hans egen seng, og vågnet glad og pludrende kl. 6.30, så vi har fået en forsmag på hvordan det kunne være.......åh, vi kunne ønske os flere af dem, tak!
Vi beklager det laaaange indlæg. Vil bare gerne give dig et godt udgangspunkt for et godt svar :o) På forhånd tak fra forældrene til den skønneste lille dreng - der "bare lige skal lære at sove".