Brev:
Middagsluren varierer
9. april 2013
Alder:
13 mdr.
Middagsluren varierer
Kære Helen,
Jeg har en lille dreng på godt et år. Han trives, spiser godt (måltider og mellemmåltider) og sover godt om natten (19-20 om aftenen til 6-7 om morgenen). For en lille måned siden stoppede han selv natflasken, og han får ikke flaske mere.
Vores udfordring er hans middagslure. Eller det vil sige, jeg ved ikke om det reelt er et problem. Hans lurer i løbet af dagen afhænger meget af, hvor meget nyt der sker. Han er selv ved at trappe formiddagsluren ud. Hvis han er træt lader jeg ham gerne sove lidt alligevel, men han sover max 30 min, hvis han overhovedet vil sove.
Om eftermiddagen bliver han lagt efter frokost mellem 12-13 (ca), og sover mellem 30-2½ time. Længden af hans lur afhænger af, om der er "sket noget nyt", dvs. vi snakker ikke nyt i den forstand, at han aldrig har prøvet det før, men det kan være skift fra hverdag til weekend og omvendt, den første dag efter en ferie mm.
Dvs. Mandag og lørdag bliver lurerne korte, og uanset hvad vi gør kan vi ikke få ham til at sove længere. Han bliver ikke ked af det, men er naturligvis mere træt, og han har jo godt af at få sin middagslur.
Problemet er, at jeg ikke ved om jeg kan gøre noget ved det. Han skal jo i dagpleje igen mandag når vi tager på arbejde, og være hjemme i weekenden, og i legestue en gang om ugen.
Den typiske kommentar når vi henter ham fra legestue er "ja han sover jo altså ikke særlig meget, men han har været glad og hygget sig". Det vigtigste er jo, at han er glad. Når han er i dagpleje over længere tid (stabilitet), så bliver hans rytme også mere stabil og lurerne længere, det samme når han er hjemme som f.eks. her i påsken.
Kan vi hjælpe ham til at bliver bedre til at sove til middag? Og er det overhovedet et problem? Vi kan jo ikke ændre på, at der sker forandringer, og det vigtigste for os er trods alt, at han er glad, spiser og sover godt om natten (selvom han er nysgerrig og har svært ved at sove middagslur, når han starter et "nyt" sted).
Måske det regulerer sig, når han får en bedre fornemmelse for forskel på weekend og hverdag?
Kærlig hilsen
Stine