Middagsluren varierer

9. april 2013

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Middagsluren varierer

Kære Helen,

Jeg har en lille dreng på godt et år. Han trives, spiser godt (måltider og mellemmåltider) og sover godt om natten (19-20 om aftenen til 6-7 om morgenen). For en lille måned siden stoppede han selv natflasken, og han får ikke flaske mere.

Vores udfordring er hans middagslure. Eller det vil sige, jeg ved ikke om det reelt er et problem. Hans lurer i løbet af dagen afhænger meget af, hvor meget nyt der sker. Han er selv ved at trappe formiddagsluren ud. Hvis han er træt lader jeg ham gerne sove lidt alligevel, men han sover max 30 min, hvis han overhovedet vil sove.

Om eftermiddagen bliver han lagt efter frokost mellem 12-13 (ca), og sover mellem 30-2½ time. Længden af hans lur afhænger af, om der er "sket noget nyt", dvs. vi snakker ikke nyt i den forstand, at han aldrig har prøvet det før, men det kan være skift fra hverdag til weekend og omvendt, den første dag efter en ferie mm.
Dvs. Mandag og lørdag bliver lurerne korte, og uanset hvad vi gør kan vi ikke få ham til at sove længere. Han bliver ikke ked af ...

Annonce

... det, men er naturligvis mere træt, og han har jo godt af at få sin middagslur.

Problemet er, at jeg ikke ved om jeg kan gøre noget ved det. Han skal jo i dagpleje igen mandag når vi tager på arbejde, og være hjemme i weekenden, og i legestue en gang om ugen.

Den typiske kommentar når vi henter ham fra legestue er "ja han sover jo altså ikke særlig meget, men han har været glad og hygget sig". Det vigtigste er jo, at han er glad. Når han er i dagpleje over længere tid (stabilitet), så bliver hans rytme også mere stabil og lurerne længere, det samme når han er hjemme som f.eks. her i påsken.

Kan vi hjælpe ham til at bliver bedre til at sove til middag? Og er det overhovedet et problem? Vi kan jo ikke ændre på, at der sker forandringer, og det vigtigste for os er trods alt, at han er glad, spiser og sover godt om natten (selvom han er nysgerrig og har svært ved at sove middagslur, når han starter et "nyt" sted).

Måske det regulerer sig, når han får en bedre fornemmelse for forskel på weekend og hverdag?

Kærlig hilsen
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre