Træt lille pige, og trætte forældre

12. december 2012

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Træt lille pige, og trætte forældre

Hej Helen.

Min spørgsmål i den korte udgave er, hvordan pokker for jeg vores, nu 13 mdr, gamle pige til at sove om natten?

Den lange udgave kommer her..

Vi er en familie på fire, dejlig storebror på 4 år, dejlig lillesøster på 13 mdr, og en træt mor og far.

Oda har ALDRIG sovet godt, hun har endnu tilgodeså at sove mere end fire timer sammenhængende, og fire timer er yderst sjældent, desværre!

Hun er en glad lille pige, som vokser som hun skal. Hun er uhyre aktiv og har været det altid. Hun kravlede da hun knap 6 mdr, og har gået længe. Jeg ammede hende til hun var tre måneder, men måtte desværre stoppe da hun på ingen måder kunne koncentrerer sig om at ligge der og kigge den gale vej.

I en lang periode vågnede hun ved 3.30 tiden, her blev hun fluks puttet i barnevognen og sov så ofte videre i tre-fire timer, men nogen gange tog det en times tid at få hende til at sove. Hun sover heldigvis lidt længere nu.

Hendes dag ser således ud (oftest)

Kl.4.45: oda vågner
Kl.5.15: hun spiser en portion kogt havregrød med jordbær

Kl: 9 får hun frugt/kiks i vuggestuen
Kl.10 (det svinger lidt) bliver hun puttet og sover, i vuggestuen max en time. Herhjemme sover hun altid minimum 2 timer.

Kl12: får hun frokost.

Ved 14.30 tiden forsøger jeg at putte hende, nogen dage falder hun i søvn og sover til jeg vækker hende 15.45, andre dage er hun ikke til at få til at sove.

Kl.18.30 kommer hun i bad, kl.19 får hun en nat flaske, hun får den nede i sin seng, og drikker altid i omegnen af 300 ml. (Jeg kunne rigtig godt tænke mig at stoppe med at give hende flasken, men magter ikke lige nu også at skulle bøvle med at putte hende, tager jeg flasken fra hende før end hun føler sig mæt bliver hun rasende). Når hun har drukket flasken siger vi "godnat" og 9 ud af 10 aftner falder hun i søvn af sig selv i ...

Annonce

... løbet af ti minutter.

Ved 21 tiden har hun oftest en kort opvågning, græder, bøvler sætter sig op og vil have sutten, hun putter sig med det samme hun bliver lagt ned og får sutten.

Ved 23 gentager dette sig, her er hun ofte bare lidt sværer at få til at sove, det tager som reglen 5-7 minutter, hun skal måske lige have lidt vand, som hun får af flaske, da jeg frygter at vække hende mere end godt er med en kop.

Ved 01 tiden vågner hun ofte igen, her skal man tit ind til hende tre-fire gange. Inden hun falder rigtigt i søvn

Ved 4 tiden er den gal igen. Og her er hun meget svær at få ro på, hun græder, sætter sig op, kaster med sutten. Det tager som reglen 10-15 minutter.

Og så står hun så op kl.4.45:-(

Jeg tager hende aldrig op om natten, medmindre hun er helt ulykkelig!

Hun har for en uge siden fået dræn, og vi havde selvfølgelig håbet at det ville løse lidt af natteroderiet, men desværre nej! Hun har formodentlig haft væske i mellemøret igennem længere tid, og det kan vel godt have været medvirkende til at skabe den dårlige vane.

Jeg har et par gange, i desperation, taget hende med ud i vores seng, men så tror hun først at der skal festes, og uddeles kys.. Og selvom det er sødt og dejligt, kan man blive rimelig vild i hovedet af en baby der sidder midt i den mørkestes nat og råber "lalalalaaaa, Aaaaarrhh" mens hun stor smilende klapper!

Vi har talt om, om det måske kunne give mening at hun spores ind på kun at sove én gang om dagen, men problemet er at hun kun sover en time i vuggestuen.

Og putteflasken, hvordan kommer jeg nemmest af med den.. Jeg tror ikke at nedtrapning er en mulighed.. Så mon ikke jeg bare skal springe på den kolde tyrker, og så tage et par anstrengende aftner... Tror du det ville have effekt, negativt/positivt på hendes nattesøvn?

Venlig hilsen

Odas trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder