Brev:
Powernap, putteritual og tremmeseng
30. november 2012
Alder:
3 mdr.
Powernap, putteritual og tremmeseng
Kære Helen
Nu er min lille pige blevet 3 måneder og er blevet endnu mere livlig og nysgerrig. Hun har i nogle uger fulgt - næsten på klokkeslæt - dit søvnhjul, uden at vi presser det ned over hende. Så det har været skønt. Men nu er hun begyndt at vågne hyppigere både dag og nat.
Hun sover de to længere lure i barnevognen og aftenluren ved brystet og så puttes hun i liften til natten - den står på fars plads i sengen (han er midlertidigt forvist, så han kan sove uforstyrret).
I barnevognen er hun begyndt at vågne efter 30-45 min. og sover kun videre, hvis jeg går med hende uanset om jeg går 5 min. eller 1 time. Jeg har læst, at de kan powernappe i den alder. Er det noget hun selv retter ind eller skal jeg gøre en indsats og gå i 2 timer begge de længere lure?
Jeg har til den sene lur lagt bryst til, da hun ellers er svær at få ro på, men har overvejet at investrere i en slyngevugge i håb om, at den kunne give roen i den sene lur, men også til de kolde dage, hvor hun ikke kan komme ud at stå. Er hun for gammel til at sove i sådan en?
Vi har fast ritual med hende hver aften med massage med og hygge til hun bliver træt. Herefter ammer jeg hende i soveværelset med dæmpet belysning og sutteklud. Lige inden hun falder i søvn lægger jeg hende i liften med sutteklud og synger godnatsang med en hånd på hendes bryst. Hun er begyndt at protestere meget ved putningen i liften og hun er begyndt at blive så ulykkelig, at jeg tager hende op og ammer (hun vil ikke sutten, så hun spiser ikke her, men trøstes af brystet). Her falder hun til ro og bliver ulykkelig såsnart hun bliver lagt igen. Jeg tager hende ikke op ved brokgråden, her trøster jeg hende med kærtegn og ord, men når hun bliver ulykkelig, vil jeg ikke lade hende ligge. Er der normalt med mange protetester over putningen i den alder? Kan jeg gøre andet for at hjælpe hende, når hun er tydelig træt? Og skal jeg synge, hver gang (det er en 3-4gange pr aften, hun tages op) hun ligges tilbage, for at hun forstår putteritualet?
En anden ting er, at jeg gerne snart vil have hende over i hendes tremmeseng, da hun er ved at blive for stor til liften. Skal hun 'vænnes' til sengen, for at gøre overflytning fra den lille lift til den store seng nemmere? Hun er også meget livlig om natten og dynen ryger hurtigt af. I liften kan den kiles ned mellem hende og siderne af liften og nogen lunde blive på, men i sengen vil hun sparke den af med det samme. Ville en sovepose være en ide eller er hun for lille til det?
Hilsen M