Powernap, putteritual og tremmeseng

30. november 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Powernap, putteritual og tremmeseng

Kære Helen

Nu er min lille pige blevet 3 måneder og er blevet endnu mere livlig og nysgerrig. Hun har i nogle uger fulgt - næsten på klokkeslæt - dit søvnhjul, uden at vi presser det ned over hende. Så det har været skønt. Men nu er hun begyndt at vågne hyppigere både dag og nat.

Hun sover de to længere lure i barnevognen og aftenluren ved brystet og så puttes hun i liften til natten - den står på fars plads i sengen (han er midlertidigt forvist, så han kan sove uforstyrret).

I barnevognen er hun begyndt at vågne efter 30-45 min. og sover kun videre, hvis jeg går med hende uanset om jeg går 5 min. eller 1 time. Jeg har læst, at de kan powernappe i den alder. Er det noget hun selv retter ind eller skal jeg gøre en indsats og gå i 2 timer begge de længere lure?

Jeg har til den sene lur lagt bryst til, da hun ellers er svær at få ro på, men har overvejet at investrere i en slyngevugge i håb om, at den kunne give roen i den sene lur, men også til de kolde dage, hvor hun ikke kan komme ud at stå. Er hun for gammel til at sove i sådan en?

Vi har fast ritual med hende hver aften med massage med og hygge til hun bliver træt. Herefter ammer jeg hende i soveværelset med dæmpet belysning og sutteklud. Lige inden hun falder i søvn ...

Annonce

... lægger jeg hende i liften med sutteklud og synger godnatsang med en hånd på hendes bryst. Hun er begyndt at protestere meget ved putningen i liften og hun er begyndt at blive så ulykkelig, at jeg tager hende op og ammer (hun vil ikke sutten, så hun spiser ikke her, men trøstes af brystet). Her falder hun til ro og bliver ulykkelig såsnart hun bliver lagt igen. Jeg tager hende ikke op ved brokgråden, her trøster jeg hende med kærtegn og ord, men når hun bliver ulykkelig, vil jeg ikke lade hende ligge. Er der normalt med mange protetester over putningen i den alder? Kan jeg gøre andet for at hjælpe hende, når hun er tydelig træt? Og skal jeg synge, hver gang (det er en 3-4gange pr aften, hun tages op) hun ligges tilbage, for at hun forstår putteritualet?

En anden ting er, at jeg gerne snart vil have hende over i hendes tremmeseng, da hun er ved at blive for stor til liften. Skal hun 'vænnes' til sengen, for at gøre overflytning fra den lille lift til den store seng nemmere? Hun er også meget livlig om natten og dynen ryger hurtigt af. I liften kan den kiles ned mellem hende og siderne af liften og nogen lunde blive på, men i sengen vil hun sparke den af med det samme. Ville en sovepose være en ide eller er hun for lille til det?

Hilsen M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.