Brev:
Søvnunderskud
21. oktober 2012
Alder:
3 år, 6 mdr.
Søvnunderskud
Hej Helen
Har læst mange mange breve på din hjemmeside og synes altid jeg sidder og tænker at det er kloge svar du kommer med, så nu har jeg også meldt mig ind.
Nå men til sagen...
Simon er 3.5 år gammel. Han er sund og rask, dog med let Astma og børneeksem. Han er ikke en stor dreng, 97 cm og 15 kg, men følger sin kurve perfekt. Han spiser godt til de fleste måltider og får ikke ret meget slik og andet usundt og intet sodavand.
Han er ble fri (nat og dag) og har været det siden han var 3 år og 1 mdr. Han er ikke så god til at tage tøj på selv, men det er vidst mest fordi han ikke gider. Han taler meget og har et virkelig flot sprog, ifølge sprogtest og pædagoger i børnehaven er han nærmere 4 år end 3 år.
Han har altid været A menneske, det er mor og far også, så ikke noget problem der. I sommers 3 år og 4 mdr. gammel hang han sine sutter på suttetræet og det gik overraskende godt. Men han savnede dem selvfølgelig og havde lidt svært ved at falde i søvn. Derfor valgte den kloge dreng at det at skulle puttes 2 gange på en dag, var udelukket. Derfor røg middagslur sammen med sutterne. Før det sov han både hjemme og i børnehaven 1.5-2 timer til middag. Efter 2 uger var han så træt at han ikke kunne hænge sammen, for han sov ikke længere om morgenen og blev puttet samtidig som normalt.
Efter 2 uger, fik pædagogerne ham overtalt til middagslur igen og siden da, indtil for 2 uger siden, har han sovet til middag.
For 2 uger siden fik vi pludselig problemer med at putte ham om aftenen, han ville ikke ligge ned og var meget ked af det. I børnehaven ville han heller ikke sove til middag mere, havde opdaget at alle vennerne fik lov at komme ud og lege, mens han bare sov. Så vi besluttede at prøve at undvære middagsluren igen. Nu, 2 uger efter, er han igen i søvnunderskud. Putteritual starter ca. 18.15-18.30, med en masse bøger, han er en rigtig læsehest, og godnat sang og tisse af tid og vand. Kl. 19 siger vi godnat og 30 sek. efter sover han.
For det meste sover han godt hele natten, vågner dog indimellem og har brug for et kram eller lidt at drikke og sover så videre. (har haft perioder med natteskræk, men de er heldigvis sjældne) MEN, han vågner endnu tidligere end før, da han sov middagslur. Nu er kl. 4.30-5.00 og vi kan ikke få ham til at sove videre. (Før sov han til mellem 5-6) Han er så træt!! Ikke om morgenen, men omkring kl. 15-16 er batterierne ved at være brugt op. Så bliver han sur, irritabel og ked af det. Kan ingenting selv og alting driller. Det er helt forståeligt, for hvis han burde sove 12 timer om natten, så mangler han jo noget.
Der er mørklægnings gardiner i hans værelse.
Han går aldrig sulten i seng.
Hvis han skal tisse vågner han oftest, har kun tisset i sengen 2 gange.
Han afleveres i børnehaven ml. 7.30 og 8 og hentes ca kl. 15
Hvad gør vi for at få ham til at sove længere?
Tager han skade af at være i søvnunderskud?
Hjælp
På forhånd tak
Sussi