Brev:
Vanddrikkeri om natten
1. oktober 2012
Alder:
2 år, 4 mdr.
Vanddrikkeri om natten
Kære Helen
Jeg er mor til to drenge, hvor den ene er 9 år og den anden 2 år og 4 måneder. Derudover er jeg gravid igen med termin den 4 december.
Årsagen til, at jeg skriver, er, at min dreng på 2, Tobias, vågner mellem 3 og 10 gange om natten og vil have vand. Han drikker tilsammen ca. 300 ml i løbet af en nat - nogle gange mere. Der kan også gå nætter, hvor han ikke vågner - der er dog efterhånden langt imellem.
Det startede i juni, hvor han havde feber, og hvor vi derfor tilbød ham et glas vand. Den vane er så hængt ved. Han får vandet i et glas, da han aldrig har brugt sutteflaske. Han bruger heller ikke sut.
Han sover i sit eget værelse, ved siden af vores, og han er for det meste nem at putte, og falder hurtigt i søvn.
Han bliver lagt samtidig med sin storebror kl. 20.00 og sover til kl. 07.00.
Når han vågner og spørger efter vand, falder han i søvn med det samme bagefter. Men han kan altså vågne en gang i timen/hver anden time.
Vi taler ikke til ham om natten. Han får vand, dyne på og så går vi ud igen.
For det første får han og vi andre en afbrudt søvn. Jeg er højgravid og kan snart ikke holde til det længere, og jeg frygter også, hvordan det skal gå med nætterne, når nu den lille gør sin entré.
Derudover kommer der også en tid, hvor han skal være blefri, og der er det heller ikke hensigtsmæssigt, hvis han drikker så meget om natten.
Jeg er dog i tvivl om, hvordan jeg skal håndtere det.
Kan jeg tage en "kold tyrker" og sige "Nej, der er ikke vand om natten", skal vi prøve med en drikkedunk? Eller er der andre løsninger?
Det skal nævnes, at han er rigtig flink til at drikke vand i løbet af dagen. Han spiser fint morgenmad, mellemmad og frokost og frugt/boller. Aftensmaden springer han dog ofte over, men sidder med os andre og drikker også vand her.
Han er i vuggestue fra kl. 09.00 til 15.00 hvor de også siger, at han drikker og spiser fint.
Jeg tror, det handler om vane, og derudover er han meget glad for at bestemme, og jeg tror også en del af vanddrikkeriet handler om, at han kan styre, at vi kommer ind til ham og giver ham vand. Jeg er ikke i tvivl om, at en fornægtelse af vand i en periode vil udløse en masse skrig og gråd, men det tager vi gerne med, så længe vi er trygge ved, at det er "forsvarligt". Vi er også meget åbne over for andre løsninger, så længe de indebær mere søvn til ham og os :)
Jeg glæder mig meget til at læse dit svar.
Med venlig hilsen
Zarah