Indkøring og søvn i vuggestue

13. september 2012

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Indkøring og søvn i vuggestue

Hej Helen,

Jeg skriver til dig da jeg er ved at være ganske frustreret over vores vuggestue og er i tvivl om jeg kan gøre noget for at ændre på situationen.

Vores datter er 13 måneder gammel og har til alle tider været en sensitiv lille pige. Hun har altid været meget sensitiv ift. lys, lyd, varme, bliver let overstimuleret, har været svær at få til ro om aftenen, hvis vi ikke er hjemme i vante omgivelser osv. Hun har nu siden juli været i gang med indkøring i vuggestuen og har den sidste måned været der "fuld tid" da jeg er startet på arbejde igen. Det har således været en meget stille og rolig indkøring, helt på bettepigens præmisser og uden at presse hende. Hun har været ked af at blive afleveret men er blevet glad kort efter man er ude af øjesyn, så det er dejligt.

Min spørgsmål går på hendes søvn. Hun har altid sovet to lure og har haft behov for disse ellers sover hun meget uroligt om natten og har svært ved at falde i søvn om aftenen. Hun vågner ved 5tiden om morgenen og sover videre en times tid i vores seng, da dagen ellers starter kl 5 da hun ikke er til at få til at fortsætte søvnen i egen seng på dette tidspunkt.

Hun afleveres klokken halv syv i vuggestuen og spiser morgenmad dernede. Jeg føler ikke at vuggestuen har føling med, hvornår bettepigen er ved at være træt, hvilket resulterer i total overstimulering og en umulig opgave med at få hende til at sove.

Jeg har prøvet at videregive mine erfaringer ift at genkende hendes ...

Annonce

... træthedstegn (hun viser ikke tydelig træthed når der sker meget omkring hende) og dele mine tanker om overstimulering, men føler ikke at de lytter. Det virker som om bettepigen skal passe ind i den overordnede tidsplan for de andre børn og således ikke tages individuelt hensyn til min lille piges søvnbehov.

Nogle dage har hun kun sovet en time på en hel dag og jeg mødes med kommentarer som meget direkte går på at der "jo også er andre børn i vuggestuen" (= de har ikke tid til at bruge ekstra tid på at få MIT barn til at sove"). Hun er helt smadret sidst på eftermiddagen og ked af det. Bliver hentet ved 15:30 tiden hver dag, så det er nogle lange dage med mange indtryk, lyde, kropslig stimulering osv.

Hun kommer i seng ved 19 tiden om aftenen efter faste putteritualer og vågner gerne et par gange i løbet af natten, men trøstes let tilbage til søvn.

Er det for meget at håbe på at der bliver taget mere individuelt hensyn til de forskellige børn i en vuggestue, eller skal jeg bare lære at sådan er det et sådant sted?

Har du mon nogle gode råde jeg kan videregive ift. at prøve at mindske stimulering af bettepigen, da de ikke synes at have forståelse for at hun er sensitiv af natur?

Jeg ved at du ikke kan komme med en mirakelløsning, men jeg har nok brug for at vide om jeg skal nedjustere mine forventninger... eller blot have tålmodighed og håbe at bettepigen og vuggestuen med tiden lærer hinanden bedre at kende...

På forhånd tak for svar,

Venlig hilsen
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.