Brev:
Indkøring og søvn i vuggestue
13. september 2012
Alder:
13 mdr.
Indkøring og søvn i vuggestue
Hej Helen,
Jeg skriver til dig da jeg er ved at være ganske frustreret over vores vuggestue og er i tvivl om jeg kan gøre noget for at ændre på situationen.
Vores datter er 13 måneder gammel og har til alle tider været en sensitiv lille pige. Hun har altid været meget sensitiv ift. lys, lyd, varme, bliver let overstimuleret, har været svær at få til ro om aftenen, hvis vi ikke er hjemme i vante omgivelser osv. Hun har nu siden juli været i gang med indkøring i vuggestuen og har den sidste måned været der "fuld tid" da jeg er startet på arbejde igen. Det har således været en meget stille og rolig indkøring, helt på bettepigens præmisser og uden at presse hende. Hun har været ked af at blive afleveret men er blevet glad kort efter man er ude af øjesyn, så det er dejligt.
Min spørgsmål går på hendes søvn. Hun har altid sovet to lure og har haft behov for disse ellers sover hun meget uroligt om natten og har svært ved at falde i søvn om aftenen. Hun vågner ved 5tiden om morgenen og sover videre en times tid i vores seng, da dagen ellers starter kl 5 da hun ikke er til at få til at fortsætte søvnen i egen seng på dette tidspunkt.
Hun afleveres klokken halv syv i vuggestuen og spiser morgenmad dernede. Jeg føler ikke at vuggestuen har føling med, hvornår bettepigen er ved at være træt, hvilket resulterer i total overstimulering og en umulig opgave med at få hende til at sove.
Jeg har prøvet at videregive mine erfaringer ift at genkende hendes træthedstegn (hun viser ikke tydelig træthed når der sker meget omkring hende) og dele mine tanker om overstimulering, men føler ikke at de lytter. Det virker som om bettepigen skal passe ind i den overordnede tidsplan for de andre børn og således ikke tages individuelt hensyn til min lille piges søvnbehov.
Nogle dage har hun kun sovet en time på en hel dag og jeg mødes med kommentarer som meget direkte går på at der "jo også er andre børn i vuggestuen" (= de har ikke tid til at bruge ekstra tid på at få MIT barn til at sove"). Hun er helt smadret sidst på eftermiddagen og ked af det. Bliver hentet ved 15:30 tiden hver dag, så det er nogle lange dage med mange indtryk, lyde, kropslig stimulering osv.
Hun kommer i seng ved 19 tiden om aftenen efter faste putteritualer og vågner gerne et par gange i løbet af natten, men trøstes let tilbage til søvn.
Er det for meget at håbe på at der bliver taget mere individuelt hensyn til de forskellige børn i en vuggestue, eller skal jeg bare lære at sådan er det et sådant sted?
Har du mon nogle gode råde jeg kan videregive ift. at prøve at mindske stimulering af bettepigen, da de ikke synes at have forståelse for at hun er sensitiv af natur?
Jeg ved at du ikke kan komme med en mirakelløsning, men jeg har nok brug for at vide om jeg skal nedjustere mine forventninger... eller blot have tålmodighed og håbe at bettepigen og vuggestuen med tiden lærer hinanden bedre at kende...
På forhånd tak for svar,
Venlig hilsen
Stine