Brev:
2,5 år og sover først kl. 22.00
13. august 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
2,5 år og sover først kl. 22.00
Hej Helen
Endnu en aften sidder vi frustreret og snakker om hvordan vi kan hjælpe vores datter med at overgive sig til søvnen. Hun er en glad og aktiv pige, der afprøver verden og ikke gider det med plaster på skrammerne:)
Vi kan ikke få hende til at sove om aftenen, på trods af at hun er tydelig træt. Der er ikke skrig og skrål og heller ikke ulykkelig gråd (ikke særlig meget ihvertfald)..."blot" en pige der bruger ca. 2,5 time på at overgive sig til søvnen, dette køre på 3. mdr. nu.
En typisk dag starter om morgen hvor hun vågner ca. 6.15-6.30, når vi er vågnet lidt op, laver hun morgenmad med far og vi spiser sammen. Når vi har vinket til far, gør vi os klar og køre på løbecykel i vuggestue.
Afleveringen går godt, så længe pædagogerne ikke henvender sig til hende. En rutsjetur eller en gyngetur, et farvelkys og så afsted. Hvis pædagogerne henvender sig til hende, bliver hun meget ked af det og har svært ved at jeg går.
Det skal her siges at vi er kommet tilbage til den samme skovvuggestue efter 1 år på Grønland. Vi valgte den samme, da vi var glade for den og vi som forældre var trygge ved at at komme tilbage til noget kendt, desuden bliver den en integreret institution til oktober og hun ville derfor undgå skift. Desværre har der siden hun startede 1. marts været 4 skift i forhold til grupper og voksne, så hun har skulle forholde sig til mange voksne og mange børn. Det er først de sidste 3 uger afleveringen er gået uden et barn der blot affandt sig med situationen og satte sig i det fjerneste hjørne. Vores datter er ikke en putte/kramme pige og har aldrig været det, og pædagogerne har haft lidt svært ved hvordan de så skulle tackle hende.
Jeg henter hende, når bussen kommer hjem kl 15.30, hvorefter hun cykler hjem på løbecykel. Hun sover ca. 1,5 time i vuggestuen.
Vi går oftes på legepladsen, en halv times tid, hvorefter vi går ind og får lidt at drikke og lidt at spise, mens vi snakker om dagen. (ofte mest mig der snakker, da hun aldrig nævner børn eller voksne fra vuggestuen)
Det er lidt forskelligt om hun ser fjernsyn eller hjælper med aftensmaden, det er mest hvad hun har lyst til, men som regel når hun at sidde og se en halv time inden vi skal spise.
Vi spiser som regel kl. 18.00-18.30 og gør meget ud af at spise sammen.
Efter aftensmad, leger hun med lego, kigger bøger, danser, indtil vi skal til at putte. Hun bliver puttet ca. 19.30. Vi skiftes til at putte. Hun får børstet tænder, ble og nattøj på. Hun vælger en bog, vi læser i sofaen og så får hun godnatsang inde ved sengen. Fem min efter vi er gået ud, begynder hun at trisse rundt på værelset, hente legetøj, klæde sig ud osv. Hun er meget stille og hygger sig virkelig. Når vi går ind og putter hende igen, er det uden så meget snak, fjerner blot tingene fra hendes seng og siger godnat. Hun kommer ud i stuen 3-4 gange, fordi hun enten er tørstig eller har lavet et eller andet hun gerne vil vise frem. Hver gang følger vi hende tilbage i seng og siger at nu er det puttetid, men vi kan lege i morgen. Hun spørger efter flere sange og forsøger alt muligt. Vi har forsøgt at sidde ved hendes seng, med siden til og det virker til tider, hvor hun blot lægger og putter sig til kluden, men hun overgiver sig ikke.
Hun er tydeligvis træt og inden hun falder i søvn, begynder hun smågrædende at kalde på os.
Hun sover i en juniorseng med korte tremmer, bliver puttet med sut og putteklud og har vågelampe på værelset, der har fulgt hende siden hun blev født. Hun sover ikke rigtig igennem, og har brug for trøst eller dynen ca. 3 gange om natten.
Hun har sovet på eget værelse fra hun var 3,5 mdr og de gange vi har forsøgt at putte hende hos os, er hun trisset tilbage til sin egen seng. På det sidste er hun dog kommet ind nogle få gange midt om natten og har fået lov at sove hos os.
Hun sover ca. 1,5 time til middag også i weekenden, hvor vi forsøger at fastholde den samme rutine. Vi synes hun er for lille til at undvære hendes lur, da hun hendes dag går i stykker omkring kl. 17, hvis hun ikke sover. Hun er aldrig faldet i søvn på sofaen i en ulvetime og falder kun allernødigst i søvn i hendes autostol.
Det skal siges at jeg er gravid og er sygemeldt pga. stærke ledsmerter og bækkensmerter og hendes far har fået en discusprolaps, så hun har pludselig skulle mange ting selv, da vi ikke kan bære hende. Men hun har klaret det flot og vi har forsøgt at lege meget af hendes bekymring ud gennem lege med dukker og bamser. Hun styre selv hvor meget hun vil snakke om baby i maven og virker til at være afslappet omkring det og fortæller tit stolt at det er hendes lillesøster i maven.
Vi fortæller hende stadig at mor skal på arbejde.
Generelt har hendes søvnrytme altid været nem, men nu er vi virkelig i tvivl om hvordan vi skal hjælpe hende og synes efterhånden de 3 mdr. er mere end bare en periode. Vi har forsøgt at putte hende før og senere og vi har bl.a. forsøgt med stille musik inden hun blev puttet.
Hvad er næste skridt...
Mange hilsner
Anne