Brev:
Sover ikke så meget
9. august 2012
Alder:
3 mdr.
Sover ikke så meget
Hej Helen
Jeg synes, det virker som om, vi gør det hele forkert herhjemme. Jeg har skrevet til dig tidligere, fordi min søn på nu næsten 3 måneder ikke sover ret meget, men til gengæld bliver ammet en del.
Du anbefalede at prøve en flaske for at få ham væltet omkuld. Det har vi forsøgt, men han vil bare ikke rigtig tage den. Vi har prøvet næsten hver dag, siden vi fik dit svar. Vi har prøvet en del forskellige flasker samt 3 forskellig slags mælk (NAN HA, NAN1 og allomin og mælk fra mig). De sidste 5 dage, har der dog været lidt succes. Her har han taget omkring 50 ml (NAN1). Han sover desværre stadigt dårligt/lidt.
Han sover ca 10 timer om nattet mellem kl. 21 og kl 7 (det varierer selvfølgelig lidt). I nat vågnede han kl. 24, kl. 2, kl. 4, kl. 5 (blev ikke ammet kl 5, bare trøstet), kl. 6, kl. 7:30 hvor vi stod op.
Om dagen sover han lidt mere end sidst jeg skrev. I dag var det fx 40 min, 1t og 15min, 30 min og 30 min. I går lidt mindre (40min + 1 time + 40 min). Når jeg læser dine svar til mig og andre, er det jo ikke nok.
Jeg hører ofte andre mødre fortælle, at deres små sover lure på 2-3 timer af gangen også ofte mere. Det gør min søn aldrig. Han har et par gange listet sig op på 1½ timer.
Hans søvn minder utrolig meget om hans storebrors. Han sov også kun meget korte lure.
Jeg vendte det dengang med min sundhedsplejerske og læge, som ikke mente, det var et problem.
I sidste uge ringede jeg til sundhedsplejersken, for at høre hendes mening. Hun synes måske han sov i underkanten, men mente ikke, det var noget problem. Min læge holder sommerferie, men vi talte om hans søvn ved 5 ugers undersøgelsen. Her syntes hun, at vi skulle se tingene an, fordi han ikke var så gammel endnu. Ved 5 ugers vendte vi også refluks, da han gylpede rigtig meget. Det mente hun ikke han havde problemer med, da han så ville vågne efter 20 – 30 min.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal tro. Jeg er jo ked af, hvis min ældste har taget skade af ikke at have sovet nok (han sover fint nu. Og har gjort det siden han var omkring 2 år). Ligeledes vil jeg jo gerne have, at den lille får den søvn, som han har brug for
Jeg er stadig oppe på en del amninger i døgnet :(. Nogle gang kan der godt gå 3 timer og andre gang kun 1 time til1½ time (ofte nat/tidlig morgen) imellem amningerne.
Vores søn kan bedst falde i søvn, når jeg ammer ham. Om natten sover han fint videre efter hver amning. Om dagen vågner han efter ca 20- 40 min. Herefter må vi gå rundt med ham i liften eller amme ham igen.
Vi prøver også ofte barnevognen, da det er hårdt at gå rundt med liften. Nogle gange dur barnevognen, andre gange bliver han bare rigtig ked af det.
Jeg er lidt ked af det hele – måske fordi jeg aldrig rigtig sover, eller måske fordi vi ikke kan få det til at fungere, når de fleste andre kan.
Jeg synes for det meste, at den lille virker sød og glad. Når han vågner efter sine lure, er han dog lidt pylret (det virker som om han godt kunne have sovet lidt mere). Måske kan han godt klare sig med 12½ - 13 timers søvn?
Hilsen en lidt trist mor.