Sover ikke så meget

9. august 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Sover ikke så meget

Hej Helen

Jeg synes, det virker som om, vi gør det hele forkert herhjemme. Jeg har skrevet til dig tidligere, fordi min søn på nu næsten 3 måneder ikke sover ret meget, men til gengæld bliver ammet en del.

Du anbefalede at prøve en flaske for at få ham væltet omkuld. Det har vi forsøgt, men han vil bare ikke rigtig tage den. Vi har prøvet næsten hver dag, siden vi fik dit svar. Vi har prøvet en del forskellige flasker samt 3 forskellig slags mælk (NAN HA, NAN1 og allomin og mælk fra mig). De sidste 5 dage, har der dog været lidt succes. Her har han taget omkring 50 ml (NAN1). Han sover desværre stadigt dårligt/lidt.

Han sover ca 10 timer om nattet mellem kl. 21 og kl 7 (det varierer selvfølgelig lidt). I nat vågnede han kl. 24, kl. 2, kl. 4, kl. 5 (blev ikke ammet kl 5, bare trøstet), kl. 6, kl. 7:30 hvor vi stod op.
Om dagen sover han lidt mere end sidst jeg skrev. I dag var det fx 40 min, 1t og 15min, 30 min og 30 min. I går lidt mindre (40min + 1 time + 40 min). Når jeg læser dine svar til mig og andre, er det jo ikke nok.
Jeg hører ofte andre mødre fortælle, at deres små sover lure på 2-3 timer af gangen også ofte mere. Det gør min søn aldrig. Han har et par gange listet sig op på 1½ timer.

Hans søvn minder utrolig meget om hans storebrors. Han sov også kun meget korte lure.
Jeg vendte det dengang med min sundhedsplejerske og læge, som ikke mente, det var et problem.

I sidste uge ringede jeg til sundhedsplejersken, for at høre hendes mening. Hun synes måske han sov i underkanten, men ...

Annonce

... mente ikke, det var noget problem. Min læge holder sommerferie, men vi talte om hans søvn ved 5 ugers undersøgelsen. Her syntes hun, at vi skulle se tingene an, fordi han ikke var så gammel endnu. Ved 5 ugers vendte vi også refluks, da han gylpede rigtig meget. Det mente hun ikke han havde problemer med, da han så ville vågne efter 20 – 30 min.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal tro. Jeg er jo ked af, hvis min ældste har taget skade af ikke at have sovet nok (han sover fint nu. Og har gjort det siden han var omkring 2 år). Ligeledes vil jeg jo gerne have, at den lille får den søvn, som han har brug for

Jeg er stadig oppe på en del amninger i døgnet :(. Nogle gang kan der godt gå 3 timer og andre gang kun 1 time til1½ time (ofte nat/tidlig morgen) imellem amningerne.

Vores søn kan bedst falde i søvn, når jeg ammer ham. Om natten sover han fint videre efter hver amning. Om dagen vågner han efter ca 20- 40 min. Herefter må vi gå rundt med ham i liften eller amme ham igen.
Vi prøver også ofte barnevognen, da det er hårdt at gå rundt med liften. Nogle gange dur barnevognen, andre gange bliver han bare rigtig ked af det.
Jeg er lidt ked af det hele – måske fordi jeg aldrig rigtig sover, eller måske fordi vi ikke kan få det til at fungere, når de fleste andre kan.

Jeg synes for det meste, at den lille virker sød og glad. Når han vågner efter sine lure, er han dog lidt pylret (det virker som om han godt kunne have sovet lidt mere). Måske kan han godt klare sig med 12½ - 13 timers søvn?

Hilsen en lidt trist mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder