Brev:
Sover uroligt og vågner meget hyppigt
4. december 2011
Alder:
14 mdr.
Sover uroligt og vågner meget hyppigt
Hej Helen
Vi skriver til dig ang. vores datter på 14 mdr. Hun sover ikke meget og når hun gør, sover hun uroligt og vågner meget hyppigt. Vi er efterhånden ret slidte.
I hendes første måneder havde hun ofte meget ondt i maven, med hård og slimet afføring, og kastede meget op - koliklignende. Dette skete oftest ved aftentid og om natten. Derfor blev hun vugget meget enten i lift eller armene for at trøste og så hun kunne finde ro.
Vi kontaktede læge og sundhedsplejerske flere gange, men det var først da vores datter var 9 måneder at hun fik konstateret overfølsomhed overfor den naturlige mavebakterie, Clostridium difficile. Hun fik behandling for det, samt afføringsmiddel. Bakterien er der stadigvæk, men lægen vurderede til sidste kontrol at det ikke var nødvendigt med medicin. Og vores datter er blevet langt mere afslappet i maven. Men vi ved ikke hvor meget hendes første tid, har skabt et søvnmønster hos hende eller os.
Hun er alderssvarende i sin udvikling, er i dagpleje som hun er meget tryg ved. Hun er en meget glad pige, social og god til at sige fra hvis der er noget der ikke passer hende.
Som sagt er det søvnen vi har problemer med. Hun er en træt pige og det er vi også.
Hun sover 1 gang om dagen ved middagstid og som regel i 40 min. Nogle gange kan hun selv komme over i næste søvnfase så det bliver 1 time og 15 min. Det virker ofte som om hun godt kunne sove mere.
Vi starter godnatlægning i mellem 18:30 og 19:30, alt efter hvor træt hun virker. Efter kort putningsritual kommer hun ned i sin seng og kan selv falde i søvn på ca. 10 min., mens en af os sidder ved siden af og hun ruller rundt i sengen. Så sover hun som regel 2-5 timer i stræk med et par korte drikkepauser. Resten af natten vågner hun hver eller hveranden time. Hun kan være vågen fra 2 min til 1 1/2 time. Hun er er enten ked af det, og utrøstelig, eller meget glad og snakkende og virker som om hun er frisk. Hun bliver enten vugget, får en tår vand, puttet mens vi har hænderne på hende, men det er meget forsk. hvad der virker. Hun vågner så op ca. kl 4:30-6:30 og er klar til næste dag. Den sidste time, vil hun kun sove i vores seng.
Vi har forsøgt med sut, aftengrød, hun har bamse - ikke den store interesse. Vi synes vi har faste rutiner og genkendelighed.
Har du nogle ideer og tanker som kan hjælpe os?
Mange tak på forhånd.
Venlig hilsen
Forældrene