Sover uroligt og vågner meget hyppigt

4. december 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Sover uroligt og vågner meget hyppigt

Hej Helen

Vi skriver til dig ang. vores datter på 14 mdr. Hun sover ikke meget og når hun gør, sover hun uroligt og vågner meget hyppigt. Vi er efterhånden ret slidte.

I hendes første måneder havde hun ofte meget ondt i maven, med hård og slimet afføring, og kastede meget op - koliklignende. Dette skete oftest ved aftentid og om natten. Derfor blev hun vugget meget enten i lift eller armene for at trøste og så hun kunne finde ro.

Vi kontaktede læge og sundhedsplejerske flere gange, men det var først da vores datter var 9 måneder at hun fik konstateret overfølsomhed overfor den naturlige mavebakterie, Clostridium difficile. Hun fik behandling for det, samt afføringsmiddel. Bakterien er der stadigvæk, men lægen vurderede til sidste kontrol at det ikke var nødvendigt med medicin. Og vores datter er blevet langt mere afslappet i maven. Men vi ved ikke hvor meget hendes første tid, har skabt et søvnmønster hos hende eller os.

Hun er alderssvarende i sin udvikling, er i dagpleje som hun er meget tryg ved. Hun er en meget glad pige, social og god til at sige fra hvis der er noget der ikke passer hende.

Som sagt er det søvnen vi har problemer med. Hun er en træt pige ...

Annonce

... og det er vi også.
Hun sover 1 gang om dagen ved middagstid og som regel i 40 min. Nogle gange kan hun selv komme over i næste søvnfase så det bliver 1 time og 15 min. Det virker ofte som om hun godt kunne sove mere.

Vi starter godnatlægning i mellem 18:30 og 19:30, alt efter hvor træt hun virker. Efter kort putningsritual kommer hun ned i sin seng og kan selv falde i søvn på ca. 10 min., mens en af os sidder ved siden af og hun ruller rundt i sengen. Så sover hun som regel 2-5 timer i stræk med et par korte drikkepauser. Resten af natten vågner hun hver eller hveranden time. Hun kan være vågen fra 2 min til 1 1/2 time. Hun er er enten ked af det, og utrøstelig, eller meget glad og snakkende og virker som om hun er frisk. Hun bliver enten vugget, får en tår vand, puttet mens vi har hænderne på hende, men det er meget forsk. hvad der virker. Hun vågner så op ca. kl 4:30-6:30 og er klar til næste dag. Den sidste time, vil hun kun sove i vores seng.

Vi har forsøgt med sut, aftengrød, hun har bamse - ikke den store interesse. Vi synes vi har faste rutiner og genkendelighed.

Har du nogle ideer og tanker som kan hjælpe os?
Mange tak på forhånd.

Venlig hilsen
Forældrene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre