Brev:
Natteroderi - 21 mdr.
23. november 2011
Alder:
21 mdr.
Natteroderi - 21 mdr.
Hej Helen
Tak for en super god brevkasse, jeg har med stor fornøjelse gennem nogle måneder læst dine gode og konstruktive svar til andres problemer, og nu prøver jeg så at høre hvad du tænker om mit/vores problem.
Min søn vågner stort set altid mindst en gang om natten (første gang omkring kl. 00.30) og er dybt ulykkelig. Han skriger og skriger, og er næsten umulig at få til at falde til ro.
Intet vi tilbyder virker, han vil ikke have vand, ikke have sin bamse, ikke have sin sut, ikke op, ikke ned i sengen... det er mit umiddelbare indtryk han ikke helt selv ved hvad han vil. Det er heller ikke mit indtryk at han har ondt, det er ikke samme type gråd, som de gange han har haft øreproblemer.
Vi prøver at putte ham i hans egen seng igen, men langt de fleste gange må vi opgive og tage ham ind til os, hvor han så som regel falder til ro, men sover uroligt og vågner flere gange, vender sig, vil ud af sengen osv.
Tidligere havde vi også ballade med aftenputningen, men med hjælp fra vores sundhedsplejerske bruger vi en slags "god nat og sov godt" hvor vi putter (læser, synger sange eller hvad vi nu gør), siger "god nat" og går. Bliver han så ked af det går vi ind igen, trøster, siger "god nat" og går igen, og sådan bliver vi ved.
Det har fungeret upåklageligt om aftenen, og vi har stort set ingen problemer med putningen der længere... men jeg er ikke sikker på at vi kan bruge den metode om natten, hvor han er så ulykkelig.
Både min kæreste og jeg er helt ok med at han kommer ind til os hvis han har brug for det om natten, men vi synes ikke rigtig det er holdbart at det tilnærmelses vist er hver nat... det er jo meningen at han skal sove i sin egen seng.
Som baby var han ikke ret gammel (højest 3 måneder) før han sov igennem. Det gjorde han så til han var 10 måneder, og har så praktisk talt ikke gjort det siden (han fylder 2 til februar).
Han sover rigtig godt i vuggestuen (nogle gange op til 3½ time), og det er jo rigtig dejligt. Som udgangspunkt er vi (og vuggestuen også for den sags skyld) modstandere af at vække ham, men jeg er i tvivl om, hvorvidt det er med til at ødelægge hans nattesøvn at han nogle gange sover fra 12-15.30 i vuggestuen.
Jeg glæder mig rigtig meget til at høre hvad du tænker om alt det her...
Med venlig hilsen
Sine