Brev:
Lang middagslur i vuggestuen
16. august 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Lang middagslur i vuggestuen
Hej Helen
Jeg håber, du kan hjælpe mig lidt. Jeg skriver til dig vedr. min søns middagslur. Han er 2½ år.
Han går i vuggestue og sover ca. 2 timer til middag. Men problemet er, at han først sover ved 21.30/22.00-tiden om aftenen. Det ville jo være fint nok, hvis han kunne sove længe om morgenen, men jeg er nødt til at vække ham ved 6.30 hver morgen, og dér er han smaddertræt. Han sover i øvrigt helt fint igennem om natten.
Før sommerferien talte jeg med vuggestuen om hans middagslur, og jeg foreslog, at de vækkede ham efter en times søvn. Men det er imod deres principper at vække ham, og de ville i stedet gå med til at tage hans lur væk tirsdag og torsdag og lade ham sove de andre dage. Men det var ikke den store succes, for han kunne ikke så godt klare sig uden lur deroppe og var vildt træt om eftermiddagen og var faldet i søvn over frugten deroppe en dag. Så det gik vi bort fra.
Nu er der gået nogle måneder, og han sover stadig først sent og er således stadig rigtig træt om morgenen, når han skal op.
Mit dilemma er så om ikke det er lige så slemt at vække et barn fra nattesøvnen, som de hævder det er fra middagsluren?
Vi lader ham ikke altid sove i weekenden, og der kan han falde i søvn ved 19.30/20.00-tiden om aftenen, og han vågner glad og frisk næste morgen.
I næste måned holder de forældremøde i vuggestuen og har inviteret Mariann Petersen til at holde foredrag om søvn. Jeg kan se på nettet, at hun er fortaler for at børn sover middagslur, indtil de selv vågner, og at det er nærmest ”skadeligt” at vække dem. Jeg vil dog stadig mene, at det er mindst lige så vigtigt for de små med en god lang nattesøvn, som de selv vågner fra.
Er jeg en rigtig dårlig mor, hvis jeg prøver at kræve, at de vækker ham efter en time i en uges tid bare for at prøve det af og se, hvordan han fungerer?
Mange hilsner fra en lidt frustreret mor