Lang middagslur i vuggestuen

16. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Lang middagslur i vuggestuen

Hej Helen

Jeg håber, du kan hjælpe mig lidt. Jeg skriver til dig vedr. min søns middagslur. Han er 2½ år.

Han går i vuggestue og sover ca. 2 timer til middag. Men problemet er, at han først sover ved 21.30/22.00-tiden om aftenen. Det ville jo være fint nok, hvis han kunne sove længe om morgenen, men jeg er nødt til at vække ham ved 6.30 hver morgen, og dér er han smaddertræt. Han sover i øvrigt helt fint igennem om natten.

Før sommerferien talte jeg med vuggestuen om hans middagslur, og jeg foreslog, at de vækkede ham efter en times søvn. Men det er imod deres principper at vække ham, og de ville i stedet gå med til at tage hans lur væk tirsdag og torsdag og lade ham sove de andre dage. Men det var ikke den store succes, for han kunne ikke så godt klare sig uden lur deroppe og var vildt træt om eftermiddagen og var faldet i søvn over frugten deroppe en dag. Så det gik vi bort fra.

Nu er der gået nogle måneder, og ...

Annonce

... han sover stadig først sent og er således stadig rigtig træt om morgenen, når han skal op.

Mit dilemma er så om ikke det er lige så slemt at vække et barn fra nattesøvnen, som de hævder det er fra middagsluren?

Vi lader ham ikke altid sove i weekenden, og der kan han falde i søvn ved 19.30/20.00-tiden om aftenen, og han vågner glad og frisk næste morgen.

I næste måned holder de forældremøde i vuggestuen og har inviteret Mariann Petersen til at holde foredrag om søvn. Jeg kan se på nettet, at hun er fortaler for at børn sover middagslur, indtil de selv vågner, og at det er nærmest ”skadeligt” at vække dem. Jeg vil dog stadig mene, at det er mindst lige så vigtigt for de små med en god lang nattesøvn, som de selv vågner fra.

Er jeg en rigtig dårlig mor, hvis jeg prøver at kræve, at de vækker ham efter en time i en uges tid bare for at prøve det af og se, hvordan han fungerer?

Mange hilsner fra en lidt frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig