Ændring af putteritual

20. juni 2011

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Ændring af putteritual

Kære Helen.

Jeg har atter en gang brug for et råd fra dig :)

Jeg er mor til den skønneste dreng på 18 måneder. Det har altid været mig, der har puttet ham pga. uenighed mellem mig og hans far om hvordan man klarer den slags. Hans far har længe haft den mening at man putter, siger godnat og slukker lyset (han er dog løsnet meget op med tiden og er blevet mere fleksibel) hvor imod jeg måske har været lidt for blød og siddet med ham i armene for længe. Det gør jeg nemlig stadig.

Hans putteritual ser pt. sådan ud: Ved 19 tiden gør vi klar, evt. bad, børster tænder, synger en sang eller 3. Far siger godnat og jeg sidder med ham i skødet i ca 5 min. og nynner videre på en af de sungne sange for at få ham til at slappe af. Mens han stadig er vågen, lægger jeg ham ned i hans egen seng og holder en hånd på hans mave eller ryg til han falder i søvn. Dette kan i alt tage op til en time.

Forleden fik jeg nok af guldklumpens møvleri og forlod derfor værelset og sagde 'Godnat'. Det resulterede i at drengen blev rigtig ked af det og græd så tårerne sprang. Efter 2-3 minutter, syntes hans far at det var synd for ham og ville ind til ham, men jeg bad ham lade være. 1 minut senere ...

Annonce

... gik jeg selv ind til ham og fik ham til at falde i søvn.

Selvfølgelig kommer der perioder hvor han kan være sværere at putte end normalt, og det er helt ok. Men jeg kunne rigtig godt tænke mig at ændre hans putteritual fra at sidde med ham i armene til noget andet - evt. at synge eller læse en bog (eller andet???)

Problemet med min lille dreng er, at han har lidt seperations angst - tror jeg. Det er først for nyligt at jeg f.eks har kunne sige til ham at jeg lige skulle ned i kælderen efter noget uden at han går helt i spåner.
Jeg kan ikke forlade hans værelse uden at han græder. Jeg savner et helt konkret forslag til hvad jeg kan gøre for at gøre ham mere tryg, ved at jeg forlader ham i sengen.

Forleden læste jeg en artikel om hvordan kulturen her i den vestlige del af verden, er at lægge barnet fra sig i en meget tidlig alder, modsat den østlige/sydlige hvor det er normalt at have børnene i slynger med sig over alt. Jeg HAR faktisk haft min dreng på mig de første mange måneder, netop for tryghedens og hyggens skyld. Mon det er det der har givet "bagslag" nu så han ikke vil slippe mig af syne?

På forhånd tak for svaret :)

Med venlig hilsen

D's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder