Lang tid om at falde i søvn

8. juni 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Lang tid om at falde i søvn

Kære Helen

Min datter på 2 1/4 er meget lang tid om at falde i søvn. Det har hun altid været, lige fra hun var spæd. Indtil omkring 1½ år sad vi hos hende i ca en time før hun faldt i søvn, nu putter vi hende og går (kom dertil ved at flytte os en meter hver 1.-2. uge for til sidst at sidde udenfor værelset jvf tidligere breve...).

Efter putning ligger hun typisk en times tid og roder rundt. Kalder lidt, får en tår vand, nogen gange smider hun sutterne, hopper i sengen og tager nattøj og ble af - alt sammen i forsøg på at holde sig vågen tror vi. Vi oplever, at hun har svært ved at give slip.

Dage hvor hun er mega træt f.eks fordi hun har sprunget middagsluren over (hun har den alder hvor det ikke kun er sjovt at sove til middag længere) eller dage hvor hun bliver puttet senere tager det stadig omkring en time at falde i søvn.

Hun er også typisk lang tid om at falde i søvn til middagsluren, både hjemme og i vuggestuen

Hun trives fint trods de konflikter man nu har som godt 2-årig. Hun spiser fint med sunde hoved-og mellemmåltider. Vi står op omkring kl 6-7, hun ...

Annonce

... sover 1½-2 timer ved 12-tiden og bliver puttet kl 19 med beroligende putteritualer (bliver her meget træt, men så snart vi går, liver hun op for så at køre sit eget time-lange ritual). Sover typisk til sidst på morgenen, hvor hun så sover den sidste times tid mellem os. Hun er en motorisk aktiv og kvik pige. Kendetegnende er måske, at hun ved træthed ikke sætter sig og putter men bliver motorisk urolig, pillende, myrerne.

Der sker en del i hendes liv, vi er flyttet og hun skal være storsøster om 1½ måned, men der er ved at være mere ro på og hendes sovemønster har stået på altid, så jeg ser ingen sammenhæng her.

Jeg havde lidt tænkt, at når hun dropper middagsluren bliver hun nok så træt, at hun lettere falder i søvn, men det er ikke helt det mønster jeg ser, når dage uden middagslur ikke ændrer noget.

Jeg har læst, at man i hendes tilfælde kan skubbe putte-tidspunktet, men det hjælper heller ikke her, da hun så bare skubber sit sovetidspunkt tilsvarende.

Hvordan kan vi hjælpe hende, det er jo ikke rart for hende at skulle igennem den rode-time hver eneste aften?

Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder