Brev:
Lang tid om at falde i søvn
8. juni 2011
Alder:
2 år, 3 mdr.
Lang tid om at falde i søvn
Kære Helen
Min datter på 2 1/4 er meget lang tid om at falde i søvn. Det har hun altid været, lige fra hun var spæd. Indtil omkring 1½ år sad vi hos hende i ca en time før hun faldt i søvn, nu putter vi hende og går (kom dertil ved at flytte os en meter hver 1.-2. uge for til sidst at sidde udenfor værelset jvf tidligere breve...).
Efter putning ligger hun typisk en times tid og roder rundt. Kalder lidt, får en tår vand, nogen gange smider hun sutterne, hopper i sengen og tager nattøj og ble af - alt sammen i forsøg på at holde sig vågen tror vi. Vi oplever, at hun har svært ved at give slip.
Dage hvor hun er mega træt f.eks fordi hun har sprunget middagsluren over (hun har den alder hvor det ikke kun er sjovt at sove til middag længere) eller dage hvor hun bliver puttet senere tager det stadig omkring en time at falde i søvn.
Hun er også typisk lang tid om at falde i søvn til middagsluren, både hjemme og i vuggestuen
Hun trives fint trods de konflikter man nu har som godt 2-årig. Hun spiser fint med sunde hoved-og mellemmåltider. Vi står op omkring kl 6-7, hun sover 1½-2 timer ved 12-tiden og bliver puttet kl 19 med beroligende putteritualer (bliver her meget træt, men så snart vi går, liver hun op for så at køre sit eget time-lange ritual). Sover typisk til sidst på morgenen, hvor hun så sover den sidste times tid mellem os. Hun er en motorisk aktiv og kvik pige. Kendetegnende er måske, at hun ved træthed ikke sætter sig og putter men bliver motorisk urolig, pillende, myrerne.
Der sker en del i hendes liv, vi er flyttet og hun skal være storsøster om 1½ måned, men der er ved at være mere ro på og hendes sovemønster har stået på altid, så jeg ser ingen sammenhæng her.
Jeg havde lidt tænkt, at når hun dropper middagsluren bliver hun nok så træt, at hun lettere falder i søvn, men det er ikke helt det mønster jeg ser, når dage uden middagslur ikke ændrer noget.
Jeg har læst, at man i hendes tilfælde kan skubbe putte-tidspunktet, men det hjælper heller ikke her, da hun så bare skubber sit sovetidspunkt tilsvarende.
Hvordan kan vi hjælpe hende, det er jo ikke rart for hende at skulle igennem den rode-time hver eneste aften?
Louise