Brev:
Problemer med søvn - 18 mdr.
13. april 2011
Alder:
18 mdr.
Problemer med søvn - 18 mdr.
Hej Helen
Ja så har vi problemer med den søvn igen. Vores dreng er nu næsten 18 mdr. og er generelt meget glad og udadvendt. Han har dog altid været meget ”morsyg”, som jeg også har nævnt i mine tidligere breve.
For ca. 3 mdr. siden forsøgte vi at få ham til at sove på sit eget værelse. Indtil da havde han sovet i sin tremmeseng ved siden af mig, men den ene af tremmesiderne tage af. Det fungerede godt i lang tid, men til sidst begyndte vi at forstyrrer hinandens søvn rigtig meget. Vi valgte derfor at forsøge at flytte ham til sit eget værelse. Det gik super fint. I 2 mdr. gik putningen derinde rigtig godt. Han var glad, når han kom i seng. Fik nogle godnat sange og så blev der sagt godnat. Han lagde sig herefter til at sove i løbet af ca. 10 min. Han sov som regel det meste af natten uden at sige noget, evt. var jeg inde ved ham 1-2 gange. Alt i alt synes vi, det gik rigtig fint – bedre end nogensinde! Men den sidste måned har han ikke villet puttes i sin seng.
Det starter faktisk allerede når han bliver hentet i vuggestuen. Resten af dagen klamrer han sig til mig, dette på trods af, at vuggestuen næsten altid siger, han har haft en rigtig god dag (som han næsten altid har). Han er ikke mega pylret, men vil bare hænge på mig hele tide. Faderen dur ikke – kun mig. Han får så lov til at være ved mig resten af dagen/aftenen, da jeg tolker det til, at han bare er inde i en periode med ekstra tryghedsbehov.
Vores putte rutine starter således:
ca. kl 18: gå tur med hunden ca. 30 min.
ca.18.30: i bad
ca. 18:45: læsning i stuen, herefter godnat læsning
ca. 19.15: puttes i egen seng med godnatsange (mens mor aer ham og nusser ham).
Op til her går det fint. Han gearer selv ned i løbet af aftenen, og virker til at nyde hele aftenritualet. Når vi er færdige med at synge for ham inde på værelset, siger vi godnat og går ud af rummet. Herefter bliver han meget meget ulykkelig. Jeg går så altid tilbage med det samme, og prøver så at få ham rolig. Han bliver som regel rolig med det samme, han ser mig. Jeg prøver at få ham til at sove ved at nusse, synge o.l. Så snart han virker rolig, sætter jeg mig på en stol i værelset. Så rejser han sig op og kigger på mig (uden at græde), og jeg går så over til ham og siger shhh og ligger ham ned. Sådan kan vi kører i flere timer!!
Når han så endelig er blevet træt af det, græder han meget hjerteskærende, og jeg er nød til at tage ham op og trøste ham. Hvis jeg bliver inde på værelset og laver denne rutine, kan han uden problemer holde sig vågen indtil næste morgen. Det er ligesom om, at han nu bare ikke vil sove i sin seng, selvom han ikke virker til at synes sengen er træls. Denne form for putning holdte vi begge to kun til meget kort tid – det var jo ingen søvn.
Det jeg så har forsøgt, er at gøre det hele som nævnt, men kun forsøge putningen på værelset i max. 20-30 min. Hvis han stadig ikke sover, kommer han med ind i stuen. Han putter sig herefter ind til mig og signalere, at han gerne vil sove. (her dur det ikke, at gå tilbage på værelset – så kokset det helt for den lille gut) Der går ca. 30-40 min. og så sover han. Han kan herefter puttes ind i egen seng. Efter 2-3t vågner han og græder meget, og vil ikke trøstes, så han kommer ind i vores seng og sover. Som oftest går det fint, et par enkelte gange er han vågen 2timer inden han sover igen. Et par enkelte gange er det også sket, at han vågner i sin seng efter 30min og så er jeg nød til at gå i seng og tage ham med, hvis han skal have noget søvn.
Jeg har intet imod, at han falder i søvn inde i stuen med hovedet i mit skød. Han signalere jo, at han godt ved, det er puttetid. Jeg synes også, det er helt OK, at han er inde i en periode med ekstra behov – det ser jeg på ingen måde som noget negativt.. Men jeg er bange for, om vi er ved at give ham nogle dårlige vaner med, altid at sove i mors arme. Denne problematik har vi jo været igennem før.
Jeg skriver derfor til dig for at få din menig om situationen, og hvordan vi skal takle den.
Med venlig hilsen
Bassens mor