Brev:
Sove i egen seng og værelse
23. marts 2011
Alder:
17 mdr.
Sove i egen seng og værelse
Kære Helen.
Sofie er 1 år og 5 måneder.
Tidligere havde vi en rutine, hvor Sofie blev lagt i egen seng, hvor vi sang for hende og efterfølgende sad hos hende et stykke tid evt. til hun faldt i søvn. Ellers gik vi og kom tilbage, hvis hun græd eller for at lade hende vide, at "mor og far er der stadig". Det fungerede nogen lunde.
Men i dec. havde vi et langt sygdomsforløb som endte i hospitals indlæggelse, efterfulgt af jul hos familie og en flytning fra lejlighed til hus. Hele perioden har hun sovet i vores seng, da vi tænkte, at hun havde behov for vores nærhed og tryghed i gennem en svær tid og hele perioden i nye omgivelser. Hun drømte og græd også mere om natten i den periode.
Nu er det snart april, Sofie er rask og helt frisk igen og vel kørt ind i ny vuggestue. Vi mener, hun er klar til at komme over i egen seng, og gerne ind på eget værelse, men vi er i tvivl om, hvordan vi kommer fra putning i vores seng, over i egen og videre med egen seng ind i eget værelse. Vi har brug for råd til denne process. Vi håber, du kan hjælpe. Til information har vi en fast aften-putte rutine, som ser således ud pt:
1. Ca 45 min. før sengetid starter stille aktiviteterne.
2. Sofie bliver puslet og får nattøj på
3. vi sidder i sofaen i stuen med dyne og læser bøger og synger sange i billedsangbøger.
4. der siges i stuen godnat til den forældre der ikke putter.
5. man går ind i et mørkt soverelse og bliver puttet i forældrenes seng med puder omkring.
6. Der synges en bestemt sang.
7. Efterfølgende ligger vi i sengen hos hende til hun falder til ro og sover. Det tager mellem 10-40 min.
8. Derefter lægges hun sovende over i sin egen seng som står i vores soveværelse.
9. Der sover hun hele natten, medmindre hun bliver meget ked af det.
Hvilke dele af rutinen skal vi beholde og hvilke skal vi ændre og til hvad for at nå det endelige mål at blive puttet og sove i egen seng i eget værelse?
Vi har ikke lyst til at hun skal græde sig i søvn når hun skal over i egen seng.
Vi glæder os til at høre dit svar.
Venlig hilsen
Rikke