Sove i egen seng og værelse

23. marts 2011

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Sove i egen seng og værelse

Kære Helen.

Sofie er 1 år og 5 måneder.

Tidligere havde vi en rutine, hvor Sofie blev lagt i egen seng, hvor vi sang for hende og efterfølgende sad hos hende et stykke tid evt. til hun faldt i søvn. Ellers gik vi og kom tilbage, hvis hun græd eller for at lade hende vide, at "mor og far er der stadig". Det fungerede nogen lunde.

Men i dec. havde vi et langt sygdomsforløb som endte i hospitals indlæggelse, efterfulgt af jul hos familie og en flytning fra lejlighed til hus. Hele perioden har hun sovet i vores seng, da vi tænkte, at hun havde behov for vores nærhed og tryghed i gennem en svær tid og hele perioden i nye omgivelser. Hun drømte og græd også mere om natten i den periode.

Nu er det snart april, Sofie er rask og helt frisk igen og vel kørt ind i ny vuggestue. Vi mener, hun er klar til at komme over i egen seng, og gerne ind på eget værelse, men vi er i tvivl om, hvordan vi kommer fra putning i vores seng, over i egen og videre med egen seng ind i eget værelse. Vi har brug for råd til denne process. ...

Annonce

... Vi håber, du kan hjælpe. Til information har vi en fast aften-putte rutine, som ser således ud pt:

1. Ca 45 min. før sengetid starter stille aktiviteterne.
2. Sofie bliver puslet og får nattøj på
3. vi sidder i sofaen i stuen med dyne og læser bøger og synger sange i billedsangbøger.
4. der siges i stuen godnat til den forældre der ikke putter.
5. man går ind i et mørkt soverelse og bliver puttet i forældrenes seng med puder omkring.
6. Der synges en bestemt sang.
7. Efterfølgende ligger vi i sengen hos hende til hun falder til ro og sover. Det tager mellem 10-40 min.
8. Derefter lægges hun sovende over i sin egen seng som står i vores soveværelse.
9. Der sover hun hele natten, medmindre hun bliver meget ked af det.

Hvilke dele af rutinen skal vi beholde og hvilke skal vi ændre og til hvad for at nå det endelige mål at blive puttet og sove i egen seng i eget værelse?

Vi har ikke lyst til at hun skal græde sig i søvn når hun skal over i egen seng.

Vi glæder os til at høre dit svar.

Venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!