Kludder i dags søvn

17. marts 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kludder i dags søvn

Kære Helen,

Har haft stor gavn af at læse brevkassen og har også brugt din sovebog flittigt. Jeg er dog havnet i en situation, som jeg ikke lige kan finde tips til. Det drejer sig naturligvis om SØVN.

Isabelle har nu gennem en uge haft meget svært ved at sove om dagen. Sover max 40 minutter og vågner tydelig pylret og i hvert fald ikke udhvilet. Kollapser ca. kl. 18 efter utrøstelig gråd og sover ca. 6 timer i streg før end hun melder sig igen. Melder sig herefter hver 2. – 3. time. Kl. 6 ligger hun og griner og er klar til dagen.

Isabelle er fra 3. januar og således 10 uger. Graviditeten var ukompliceret og fødslen en fantastisk oplevelse, skønt Isabelle var stjerne kigger. I den første tid skreg uafbrudt fra kl. 17 til hun kollapsede omkring 22 tiden. Men en eftermiddag glemte vi at give d-dråber og havde en dejlig lille datter, som var glad og tilpas, så nu er vi gået over til acd-dråber. Isabelle er stadig lidt pylret om aftnen, men ikke noget, som lidt at spise ikke kan ordne (ammes 100 %).

Isabelle har frem til nu sovet fint om dagen. Hun har taget en kort tidlig morgen lur på en lille time. Herefter 3 lurer om dagen på ca. 2 timer. Vores putteritual er skiftning, amning, bøvses (hvis hun ikke falder i søvn under amning), svøbes og puttes i voksipose med sin sutteklud og herefter i barnevognen. Det veksler om hun har behov for at trilles lidt her. Hun har sovet sødt i en times tid og har herefter haft behov for at blive trillet ca. hver 10. minut. Vi prøver kun at trille hende når hun klynker og så holde pause, når hun er rolig.

Isabelle falder ofte i ...

Annonce

... søvn ved brystet, men vi har erfaret, at det er bedst at bøvse hende. Ellers vågner hun en halv time efter hun er lagt og gylper. Det er hun naturligvis meget ulykkelig over og kan ikke finde ud af at falde i søvn bagefter.

Isabelle har fra start af været meget glad for mit bryst. Når hun falder i søvn ved brystet slipper hun først når hun sover meget tungt og det kan godt tage lang tid. Vi har prøvet med 8 forskellige sutter, men enten stikker hun i et hyl når vi forsøger eller også slikker hun kun på dem. Hun er heldigvis meget glad for sin sutteklud, som hun gumler løs på.

Det er frustrerende at hun har så svært ved at sove om dagen. Vi har prøvet at trille hende, svinde hende i vokseposen, rokke barnevognen, give hende suttekluden men lige lidt hjælper det. Det starter med at hun ligger og kigger med rynkede bryn og blanke øjne. Her klynker hun lidt, men dette tager til og til slut skriger hun hysterisk og her tager vi hende op. Efter lidt trøst er hun glad om end lidt pylret. Ofte er det nødvendigt med bryst for at trøste hende, hvilket fører til at hun spiser virkelig mange gange i løbet af dagen – mindst 8.

Isabelle er en meget nysgerrig pige. Vil helst ligge over vores skulder, så hun kan kigge rundt. Eller i sin motorik gynge, som skal gynges vildt så uroen oven over svinger lystigt. Hun er begyndt at kigge meget interesseret på mig under amninger og ”taler med mad i munden”. Her ligger jeg en stofble over hendes hoved for at skærme hende.

Jeg ser frem til råd om, hvordan jeg kan hjælpe Isabelle til at sove nogle længere lure om dagen.

Med venlig hilsen
Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder