Brev:
Kludder i dags søvn
17. marts 2011
Alder:
2 mdr.
Kludder i dags søvn
Kære Helen,
Har haft stor gavn af at læse brevkassen og har også brugt din sovebog flittigt. Jeg er dog havnet i en situation, som jeg ikke lige kan finde tips til. Det drejer sig naturligvis om SØVN.
Isabelle har nu gennem en uge haft meget svært ved at sove om dagen. Sover max 40 minutter og vågner tydelig pylret og i hvert fald ikke udhvilet. Kollapser ca. kl. 18 efter utrøstelig gråd og sover ca. 6 timer i streg før end hun melder sig igen. Melder sig herefter hver 2. – 3. time. Kl. 6 ligger hun og griner og er klar til dagen.
Isabelle er fra 3. januar og således 10 uger. Graviditeten var ukompliceret og fødslen en fantastisk oplevelse, skønt Isabelle var stjerne kigger. I den første tid skreg uafbrudt fra kl. 17 til hun kollapsede omkring 22 tiden. Men en eftermiddag glemte vi at give d-dråber og havde en dejlig lille datter, som var glad og tilpas, så nu er vi gået over til acd-dråber. Isabelle er stadig lidt pylret om aftnen, men ikke noget, som lidt at spise ikke kan ordne (ammes 100 %).
Isabelle har frem til nu sovet fint om dagen. Hun har taget en kort tidlig morgen lur på en lille time. Herefter 3 lurer om dagen på ca. 2 timer. Vores putteritual er skiftning, amning, bøvses (hvis hun ikke falder i søvn under amning), svøbes og puttes i voksipose med sin sutteklud og herefter i barnevognen. Det veksler om hun har behov for at trilles lidt her. Hun har sovet sødt i en times tid og har herefter haft behov for at blive trillet ca. hver 10. minut. Vi prøver kun at trille hende når hun klynker og så holde pause, når hun er rolig.
Isabelle falder ofte i søvn ved brystet, men vi har erfaret, at det er bedst at bøvse hende. Ellers vågner hun en halv time efter hun er lagt og gylper. Det er hun naturligvis meget ulykkelig over og kan ikke finde ud af at falde i søvn bagefter.
Isabelle har fra start af været meget glad for mit bryst. Når hun falder i søvn ved brystet slipper hun først når hun sover meget tungt og det kan godt tage lang tid. Vi har prøvet med 8 forskellige sutter, men enten stikker hun i et hyl når vi forsøger eller også slikker hun kun på dem. Hun er heldigvis meget glad for sin sutteklud, som hun gumler løs på.
Det er frustrerende at hun har så svært ved at sove om dagen. Vi har prøvet at trille hende, svinde hende i vokseposen, rokke barnevognen, give hende suttekluden men lige lidt hjælper det. Det starter med at hun ligger og kigger med rynkede bryn og blanke øjne. Her klynker hun lidt, men dette tager til og til slut skriger hun hysterisk og her tager vi hende op. Efter lidt trøst er hun glad om end lidt pylret. Ofte er det nødvendigt med bryst for at trøste hende, hvilket fører til at hun spiser virkelig mange gange i løbet af dagen – mindst 8.
Isabelle er en meget nysgerrig pige. Vil helst ligge over vores skulder, så hun kan kigge rundt. Eller i sin motorik gynge, som skal gynges vildt så uroen oven over svinger lystigt. Hun er begyndt at kigge meget interesseret på mig under amninger og ”taler med mad i munden”. Her ligger jeg en stofble over hendes hoved for at skærme hende.
Jeg ser frem til råd om, hvordan jeg kan hjælpe Isabelle til at sove nogle længere lure om dagen.
Med venlig hilsen
Lene