Den drilske putning

7. marts 2011

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Den drilske putning

Kære Helen

Du får lige to spørgsmål i træk her, denne gang vedrørende Marie på halvandet. Som bekendt har vi haft store udfordringer med putning af storesøster, og er lidt bange for at skabe dårlige vaner hos vores yngste. Vi har nemlig lidt bøvl med putning og og vil høre din mening om følgende:

Hvad kan man forlange af en pige på hendes alder ift. putning? Kan vi lægge hende ned, efter læst historie, og med rette forvente at hun selv skal finde ro og falde i søvn? Lige nu sidder hun hos mig og putter, og falder i søvn op af mig, og det tager reelt kun 10 minutter. Lægger jeg hende, protesterer hun, græder, sætter sig op og bliver rasende, og det kan tage op til en time at få hende til at sove. Skal vi tage kampen, eller er det, med hendes alder forsat ok, at hun sidder og døser hen hos mig ...

Annonce

... eller far?

Vi har for en måneds tid siden udfaset putteflasken - alt for sent, det ved jeg godt, men pigebarnet er jo syg hele tiden - og det er sådan set gået udmærket. Vi supplerer med godnat-grød i stedet, men må alligevel op hver 3. nat for at lave en natte-flaske til hende. Hvad gør vi her? Tilbyder vi hende vand, bliver hun rasende, og vi er så groggy efter mange måneder med meget dårlig og afbrudt søvn, at vi ikke orker at tage en kamp med hende, vand og en banan kl. 3 om natten. Hun går til tjek hos ørelægen, og har hun om 14 dage forsat væske på ørerne, vil han og vi nok aftale at der skal dræn i ørerne på hende.

Ser frem til at høre fra dig, og læser også i din udmærkede bog om søvn, men kan ikke helt finde noget der passer på vores lille tulle.

Bedste hilsner
Ingrid og Maries mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!