Brev:
Middagslur - 2 år
26. februar 2011
Alder:
2 år
Middagslur - 2 år
Kære Helen,
Tak for en rigtig god brevkasse. Længe siden jeg sidst har skrevet, men nu har der meldt sig et par emner, jeg gerne vil have gode råd om.
Første brev vedrører min datters middagslur, som har udviklet sig til en kamp i weekenderne. Hun er lige blevet 2 år og er meget bevidst. I ca. ½ år har hun sovet sin middagslur i sin seng, da hun ret hurtigt blev for stor til barnevognen. Det krævede lige lidt tilvænning, men så gik det rigtig fint, lige ind til for 4 uger siden.
Hun VIL bare ikke sove. Det går fint lige indtil hun skal lægges ned i sengen. Så bliver hun stiktosset. Vi prøver ellers at forberede hende på, at det snart er sovetid, og når vi siger, at nu er det tid, kommer hun også frivlligt med - lige indil hun altså skal lægges ned. Det kan tage helt op til en time, og det er virkelig frustrerende!
Når hun skal sove om aftenen, er der ikke så store problemer. Hun er dog begyndt at stritte lidt i mod, men slet ikke i samme grad, som til middagsluren. Om aftenen er hun noget lettere at overbevise om, at det er sovetid.
I vuggestuen kommer hun ud at sove næsten en time tidligere end herhjemme (dvs. ved 11.15-11.30 tiden i vuggestuen), og det er der ingen problemer i. Hun sover let 2 timer (nogle gange mere), og hun er kommer alligevel i seng kl. 20. Så jeg tror jo ikke, at hun allerede er der, hvor hun helt kan undvære en middagslur.
Har du nogle gode råd, så weekenderne ikke er præget af frustration over middagsluren?
Måske det bedre kan betale sig, at lægge hende tidligt som i vuggestuen, selvom jeg egentlig ikke altid synes hun er træt så tidligt. Men det tager de jo heller ikke højde for i vuggestuen.....
Kærlig hilsen Mette