Middagslur - 2 år

26. februar 2011

Kategori:
Alder:
2 år

Middagslur - 2 år

Kære Helen,

Tak for en rigtig god brevkasse. Længe siden jeg sidst har skrevet, men nu har der meldt sig et par emner, jeg gerne vil have gode råd om.

Første brev vedrører min datters middagslur, som har udviklet sig til en kamp i weekenderne. Hun er lige blevet 2 år og er meget bevidst. I ca. ½ år har hun sovet sin middagslur i sin seng, da hun ret hurtigt blev for stor til barnevognen. Det krævede lige lidt tilvænning, men så gik det rigtig fint, lige ind til for 4 uger siden.

Hun VIL bare ikke sove. Det går fint lige indtil hun skal lægges ned i sengen. Så bliver hun stiktosset. Vi prøver ellers at forberede hende på, at det snart er sovetid, og når vi siger, at nu er det tid, kommer hun også frivlligt med - lige indil hun altså skal lægges ned. Det kan tage helt op til en time, og det er virkelig frustrerende!

Når ...

Annonce

... hun skal sove om aftenen, er der ikke så store problemer. Hun er dog begyndt at stritte lidt i mod, men slet ikke i samme grad, som til middagsluren. Om aftenen er hun noget lettere at overbevise om, at det er sovetid.

I vuggestuen kommer hun ud at sove næsten en time tidligere end herhjemme (dvs. ved 11.15-11.30 tiden i vuggestuen), og det er der ingen problemer i. Hun sover let 2 timer (nogle gange mere), og hun er kommer alligevel i seng kl. 20. Så jeg tror jo ikke, at hun allerede er der, hvor hun helt kan undvære en middagslur.

Har du nogle gode råd, så weekenderne ikke er præget af frustration over middagsluren?

Måske det bedre kan betale sig, at lægge hende tidligt som i vuggestuen, selvom jeg egentlig ikke altid synes hun er træt så tidligt. Men det tager de jo heller ikke højde for i vuggestuen.....

Kærlig hilsen Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to