Vågner tidligt - stadig træt

23. oktober 2010

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Vågner tidligt - stadig træt

Hej Helen.

Vores datter er nu 1½ år og vi har et par ting, hvor vi har brug for lidt råd og vejledning.

For det første ift. Hendes søvn. Hun sover godt om natten - er “vågen” et par gange i løbet af natten, hvor hun sætter sig op og bare lige skal ligges ned igen, så sover hun videre. Det er helt okay.

Men hun vågner ca. 5.30 hver morgen. I princippet er det også okay, bortset fra at hun stadig er træt, men det er som hun ikke kan finde den nødvendige ro til falde i søvn igen. Hun “kæmper” virkelig for at falde i søvn igen. Det lykkes ind imellem, hvis vi tager hende ind I vores seng, men der går oftest op til en time, hvor hun roder rundt, blir ked af det osv. i den tid skal vi ligge helt stille for at der er en chance for, at hun falder hen igen. Jeg er alene med hende om morgenen og det giver derfor ofte problemer, at kunne ligge så længe med hende, fordi jeg selv skal op og gøre mig klar. Derudover kommer der en lillebror om 3 måneder, hvilket jo også kan give problemer med at kunne ligge med hende så længe.

Som sagt er det egentlig okay at stå op kl. 5.30, hvis hun var frisk. Det er hun ikke. Og de dage hvor vi er nødt til at stå op, er hun træt det meste af formiddagen. Hun sover først igen omkring kl. 12, hvilket jeg synes er synd, at hun er så træt så mange timer. Hun er i dagpleje - og vores “dagpleje system” ...

Annonce

... er bare sådan indrettet, at det faktisk ikke er muligt at give hende middagslur f.eks. fra kl. 11. De er “ude af huset” mange dage om ugen og først hjemme igen ved 11-11.30 tiden, hvor hun jo så skal have frokost, inden hun skal sove. Det er ligesom ikke rigtig muligt at ændre på det system.

Har tænkt om man skulle gå tilbage til også at give hende en formiddagslur, men hun vil ikke ligge sig til før ca. kl 10, og det kan heller ikke lade sig gøre i dagplejen + at hun jo så ikke kan sove igen kl. 12.

Så det eneste jeg kan se er, om man kan lære hende at sove en time længere om morgenen - men hvordan !?! Og jeg frygter hvordan det vil gå, når vi går ind i vintertid - vil hun så vågne kl. 4.30.

Jeg kan læse i nogle af dine andre svar, at man skal ændre på hele barnets rytme. Det lyder som sådan fornuftigt nok, men hvordan gør man det, når hun ikke er hjemme i løbet af dagen og vi ligesom ikke rigtig kan ændre på dagplejens rytme.

En anden ting er at hun er begyndt at slå, når hun ikke får sin vilje. Hvis hun f.eks. skal have ren ble og det ikke lige passer damen, så slår hun os i hovedet. Vi har prøvet at sige Nej, men ved ikke om der er andet man kan gøre for at lære hende, at det må hun ikke. Jeg ved faktisk ikke, om hun også slår i dagplejen.

Jeg håber du har nogle råd, som kan hjælpe os lidt videre.

Hilsen
Jette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder