Brev:
Vågner tidligt - stadig træt
23. oktober 2010
Alder:
18 mdr.
Vågner tidligt - stadig træt
Hej Helen.
Vores datter er nu 1½ år og vi har et par ting, hvor vi har brug for lidt råd og vejledning.
For det første ift. Hendes søvn. Hun sover godt om natten - er “vågen” et par gange i løbet af natten, hvor hun sætter sig op og bare lige skal ligges ned igen, så sover hun videre. Det er helt okay.
Men hun vågner ca. 5.30 hver morgen. I princippet er det også okay, bortset fra at hun stadig er træt, men det er som hun ikke kan finde den nødvendige ro til falde i søvn igen. Hun “kæmper” virkelig for at falde i søvn igen. Det lykkes ind imellem, hvis vi tager hende ind I vores seng, men der går oftest op til en time, hvor hun roder rundt, blir ked af det osv. i den tid skal vi ligge helt stille for at der er en chance for, at hun falder hen igen. Jeg er alene med hende om morgenen og det giver derfor ofte problemer, at kunne ligge så længe med hende, fordi jeg selv skal op og gøre mig klar. Derudover kommer der en lillebror om 3 måneder, hvilket jo også kan give problemer med at kunne ligge med hende så længe.
Som sagt er det egentlig okay at stå op kl. 5.30, hvis hun var frisk. Det er hun ikke. Og de dage hvor vi er nødt til at stå op, er hun træt det meste af formiddagen. Hun sover først igen omkring kl. 12, hvilket jeg synes er synd, at hun er så træt så mange timer. Hun er i dagpleje - og vores “dagpleje system” er bare sådan indrettet, at det faktisk ikke er muligt at give hende middagslur f.eks. fra kl. 11. De er “ude af huset” mange dage om ugen og først hjemme igen ved 11-11.30 tiden, hvor hun jo så skal have frokost, inden hun skal sove. Det er ligesom ikke rigtig muligt at ændre på det system.
Har tænkt om man skulle gå tilbage til også at give hende en formiddagslur, men hun vil ikke ligge sig til før ca. kl 10, og det kan heller ikke lade sig gøre i dagplejen + at hun jo så ikke kan sove igen kl. 12.
Så det eneste jeg kan se er, om man kan lære hende at sove en time længere om morgenen - men hvordan !?! Og jeg frygter hvordan det vil gå, når vi går ind i vintertid - vil hun så vågne kl. 4.30.
Jeg kan læse i nogle af dine andre svar, at man skal ændre på hele barnets rytme. Det lyder som sådan fornuftigt nok, men hvordan gør man det, når hun ikke er hjemme i løbet af dagen og vi ligesom ikke rigtig kan ændre på dagplejens rytme.
En anden ting er at hun er begyndt at slå, når hun ikke får sin vilje. Hvis hun f.eks. skal have ren ble og det ikke lige passer damen, så slår hun os i hovedet. Vi har prøvet at sige Nej, men ved ikke om der er andet man kan gøre for at lære hende, at det må hun ikke. Jeg ved faktisk ikke, om hun også slår i dagplejen.
Jeg håber du har nogle råd, som kan hjælpe os lidt videre.
Hilsen
Jette