Brev:
Vil ikke sove i vuggestuen
6. september 2010
Alder:
13 mdr.
Vil ikke sove i vuggestuen
Hej Helen!
Vores lille søn Jonas på 13 mdr. vil ikke sove i vuggestuen. I en bedste fald en halv time af gangen og i værste fald 10-15 min.
Han er ellers rigtig glad for at gå i vuggestue, spiser, er nysgerrig og søger naturligt hen til de andre børn. Han er generelt godt tilpas og trives godt i vuggestuen lige bortset fra søvnen.
Han sover 11-12 timer om natten og har sikkert ikke brug for så meget søvn om dagen, men vi synes jo det ville være godt til sådan en lille mand i det mindste af sove en middagslur.
Lige før ferien sov han typisk 1 time om formiddagen og ½ time om eftermiddagen. I løbet af sommerferien ændrede det sig til at være ½ time om formiddagen og ½ time om eftermiddagen. Det talte jeg med vuggestuen om, og da han samtidig ikke viste samme tegn på træthed om formiddagen, blev vi blev enige om, at han nok så småt var ved at ændre soverytme til 1 lur om dagen i stedet for 2 lure. Det resulterede så i, at han kun sover en ½ time i vuggestuen, og nu ofte kun sove 10-15 min, hvorefter vi tit er nødt til at putte ham om eftermiddagen, når han kommer hjem, da han ellers ikke kan holde ud til aften. Men her vil han også max sove ½ time af gangen. Nogle gange slet ikke.
I sidste uge kontaktede vi lægen med henblik på at få afklaret om der evt. var noget med ørene. Det vidste sig faktisk, at han havde en mellemørebetændelse, og lægen siger, at det kan være derfor, han ikke vil sove mere end 10-15 min af gangen i barnevognen. Om natten i sengen er der normalt ingen problemer, men hovedgæret er også lidt hævet, da han for et halvt års tid siden havde astmatisk bronkitis. Vi har efterfølgende også hævet hovedgæret i barnevognen. Nu er han i gang med en penicillin kur, og så håber vi jo meget på, at han nu vil sove igen. I dag sov han ½ time i vuggestuen fra 11.30-12.00, men ville ikke sove i barnevognen, da han kom hjem.
Hvordan vender vi ham bedst til at sove f.eks. 1-1½ time i vuggestuen? Skal vi holde ham vågnen indtil at skal puttes til nat, også selvom han kun har sovet ½ time? Eller lade ham få en sen eftermiddagslur, selvom det evt. er efter kl. 16? Eller er løsningen, at han i en periode skal sove 2 x ½ time, indtil ørene er i orden igen, og så starte forfra med indkøring af den ene lur om dagen?
Det skal også lige nævnes, at der sker en masse for ham motorisk, da han er meget tæt på selv at gå nu. Han er meget nysgerrig og oplever en masse i vuggestuen, hvilket naturligvis også betyder, at han sover næsten med det samme, når han puttet til nat. Men lige indtil traver han og og ned af gulvet med sin gåvogn, som om han lige skal have det sidste med inden sengetid.
Med venlig hilsen
Jonas's mor og far