Vil ikke sove i vuggestuen

6. september 2010

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Vil ikke sove i vuggestuen

Hej Helen!

Vores lille søn Jonas på 13 mdr. vil ikke sove i vuggestuen. I en bedste fald en halv time af gangen og i værste fald 10-15 min.

Han er ellers rigtig glad for at gå i vuggestue, spiser, er nysgerrig og søger naturligt hen til de andre børn. Han er generelt godt tilpas og trives godt i vuggestuen lige bortset fra søvnen.

Han sover 11-12 timer om natten og har sikkert ikke brug for så meget søvn om dagen, men vi synes jo det ville være godt til sådan en lille mand i det mindste af sove en middagslur.

Lige før ferien sov han typisk 1 time om formiddagen og ½ time om eftermiddagen. I løbet af sommerferien ændrede det sig til at være ½ time om formiddagen og ½ time om eftermiddagen. Det talte jeg med vuggestuen om, og da han samtidig ikke viste samme tegn på træthed om formiddagen, blev vi blev enige om, at han nok så småt var ved at ændre soverytme til 1 lur om dagen i stedet for 2 lure. Det resulterede så i, at han kun sover en ½ time i vuggestuen, og nu ofte kun sove 10-15 min, hvorefter vi tit er nødt til at putte ham om eftermiddagen, når han kommer hjem, da han ellers ikke kan holde ud til aften. Men her vil han også max sove ½ time af gangen. Nogle gange slet ikke.

I sidste uge kontaktede vi lægen med henblik på at få afklaret om der evt. var noget med ørene. Det vidste sig faktisk, at han ...

Annonce

... havde en mellemørebetændelse, og lægen siger, at det kan være derfor, han ikke vil sove mere end 10-15 min af gangen i barnevognen. Om natten i sengen er der normalt ingen problemer, men hovedgæret er også lidt hævet, da han for et halvt års tid siden havde astmatisk bronkitis. Vi har efterfølgende også hævet hovedgæret i barnevognen. Nu er han i gang med en penicillin kur, og så håber vi jo meget på, at han nu vil sove igen. I dag sov han ½ time i vuggestuen fra 11.30-12.00, men ville ikke sove i barnevognen, da han kom hjem.

Hvordan vender vi ham bedst til at sove f.eks. 1-1½ time i vuggestuen? Skal vi holde ham vågnen indtil at skal puttes til nat, også selvom han kun har sovet ½ time? Eller lade ham få en sen eftermiddagslur, selvom det evt. er efter kl. 16? Eller er løsningen, at han i en periode skal sove 2 x ½ time, indtil ørene er i orden igen, og så starte forfra med indkøring af den ene lur om dagen?

Det skal også lige nævnes, at der sker en masse for ham motorisk, da han er meget tæt på selv at gå nu. Han er meget nysgerrig og oplever en masse i vuggestuen, hvilket naturligvis også betyder, at han sover næsten med det samme, når han puttet til nat. Men lige indtil traver han og og ned af gulvet med sin gåvogn, som om han lige skal have det sidste med inden sengetid.

Med venlig hilsen
Jonas's mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne