Brev:
Min søn kan ikke sove
22. juli 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Min søn kan ikke sove
Hej Helen,
Min søn er 2 år og 3 mnd. Han er en meget nem og glad dreng, der spiser og drikker godt. Han har to ældre søskende på 5 år. Alle tre børn sover i samme værelse og han sover ikke længere i tremmeseng.
Da han var omkring 2 år fik han en rigtig seng i samme værelse som de to andre. Det er ikke fordi der ikke er plads til at han kan få sit eget værelse, men de to andre har altid sovet sammen (tvillinger) og det vil de gerne fortsætte med og jeg synes det ville være fint for deres søskende forhold at han fik en plads inde hos dem. I weekenderne får de lov at læse, snakke og høre lydbånd efter de er lagt i seng kl. 20.
Ved 2 års alderen begyndte vi at have svært ved at få ham til at sove til middag i weekenderne og samtidig svært ved at få ham til at sove om aftenen - både før og efter tremmeseng. Han er ikke utilfreds - han ligger og hygger sig, synger og snakker. Så vi prøvede at tage hans middagslur væk og det gik rigtig fint og han var også nemmere at få lagt i seng om aftenen.
Men dagplejen er ikke meget for at tage hans middagslur væk for hjemme hos hende sover han ca. 2 timer uden problemer. Men de dage er han hel umulig at få til at sove. Han står op og læser bøger eller vandrer rundt ude i gangen. Han virker simpelthen ikke træt.
Jeg vil ikke tage hans middagslur fra ham hvis den er vigtig, men problemet er at han skal op kl. 6 om morgenen og nogle aftener sover han ikke før kl. 23 og det mener jeg heller ikke er godt. Jeg har prøvet at lægge mig ind til ham, men jeg falder i søvn før ham og så går han ind i stuen til sin far.
Spørgsmålet er om det er bedre for ham at hver dag bliver ens - at han enten får eller ikke får sin middagslur, så han i det mindste får en rytme? Eller om det ikke har nogen betydning? Og hvad skal vi så gøre for at få ham til at sove?
Med venlig hilsen
Jeanette