Søvn i et-års alderen

21. juli 2010

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Søvn i et-års alderen

Hej Helen,

Jeg læste for et par dage siden et svar du skrev til en omkring barnets søvn ved 13-14 måneders alderen. Du skrev bl.a. at de kan have svært ved at falde til ro om aftenen og har måske brug for nære kontakt, og det kan jeg godt genkende på vores datter.

Hun er 13½ måned gammel - for det meste meget glad, aktiv, undersøger alt og virkelig overvåger alt hvad der foregår omkring hende. Hun begyndte at gå da hun var knap 11 måneder, og går nu så fint over det hele. Hun vil helst gå selv, med mindre hun er træt og så vil hun bæres. Hun aber efter alt hvad vi siger og gør, og det er bare så sjovt at se. Hun trives i dagpleje og elsker at lege med eller bare iagttage de andre børn og hun er gerne med der hvor det sker. Hun er også begyndt at kravle op på ting - store sten, solvognen osv. Men hun kan også godt sidde stille og koncentrere sig om legetøj, en bog, noget på fjernsyn og forleden dag malede vi et billede for første gang med fingermailing :)

Men spørgsmålet drejer sig om søvn behov og hvordan vi kommer videre fra hvor vi er lige nu. Hun har altid sovet godt - og siden hun var 2-3 mdr har hun sovet igennem for det meste. For nylig var hendes rutine at hun sov fra kl. 20-6.30, og så fik hun en lur på ca. en time fra ca. kl. 8-9 i dagpleje og så kom hun ud og sov igen fra ca. kl. 11.45-15.00 Den lange middagslur kunne vare mellem 2-3 timer, men meget sjældent mindre.

Men det sidste 1-2 uger er hun begyndt at ændre på søvn rutinen. Hun kunne så fint lægges ned til at sove ...

Annonce

... selv i egen seng på eget værelse, men nu græder hun helt ulykkelig selv om vi prøver at gøre sengen/soveværelset hyggeligt. Derfor har vi en periode valgt at lade hende falde i søvn i armhulen i vores seng og så flytte hende hvor hun så sover hele natten.

Problemet er at det kan stadigvæk tage op til 2-2½ time før hun sover, selv om vi holder en hånd på hendes mave så hun ikke vender om og rejser sig op. Hun ligger bare helt roligt og kigger på os/loftet, osv. I mandags kunne jeg godt ligge hende til at sove i egen seng uden at hun var helt ulykkelig, men det tog 50 minutter. Det var dog bedre end ingenting og troede at det ville være nemmere i går, men det var det ikke.

Hendes lure om dagen er også blevet betydelig kortere. I går ville hun slet ikke sove ved den første lur selv om DP-mor prøvede to gange at lægge hende i barnevognen og til middag sov hun kun 1½ time.

Så hun er gået fra at sove ca. 13-14 timer om dagen til kun at sove 9-12 timer. Man kan tydelig se at hun er træt, men sover ikke længere eller ikke vil i seng. Hun spiser og drikker fint, og er ellers glad det meste af dagen. I går var hun meget pylret, men sikkert på grund af at hun var træt. Vi prøvede at gå tidlig i seng med hende, men det hjalp heller ikke... det tog bare endnu længere tid for hende at falde i søvn.

Hvordan kommer vi bedst videre? Er det tid til at hun kun får 1 lur om dagen, eller skal vi stadigvæk prøve med 2 lure selv om hun på nogen dage ikke vil sove den første?

Med venlig hilsen,
Michelle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie