Vil ikke i seng - 23 mdr.

27. maj 2010

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Vil ikke i seng - 23 mdr.

Kære Helen

Har du mon nogle konkrete ideer ”hurtige fif” til vores datters aftenritual / putning!

Hun er en dejlig klog pige på næsten 2 år. Pludselig for ca. 3 uger siden var det som om hun fra det ene øjeblik til det andet trådte ind gennem en dør til den berømte trodsalder;)

Det startede med et fortvivlses anfald over en leg der skulle slutte og så har det ellers gået slag i slag derfra. Hun kaster med tingene mens hun kigger udfordrende på os. Kigger mig dybt i øjnene hvorefter hun giver mig en lussing osv osv. Det er sundt, normalt og alt det der og faktisk synes vi også det var på tide hun begyndte at gøre lidt oprør. Hun har ellers ALDRIG gjort noget hun ikke måtte eller skreget, så derfor glæder det os faktisk lidt, at hun b.la er begyndt at sige fra til ting hun ikke vil være med til, over for andre børn osv.

Det som næsten ikke er til at holde ud er at hun nu er så ulykkelig og fortvivlet når vi skal putte hende. Før var det en hyggelig stund hvor vi læste en bog, sang en sang og så holdt i hånd til hun faldt i søvn. Sådan har det altid været og det har taget fra 15 til 40 minutter. Nu skriger hun så hun er ved at kaste op. Kaster sig rundt og knalder hovedet ind i sengen. Finder på alle mulige grunde til hvorfor vi skal tage hende op. Sult, en prut, ondt i tænderne, ondt i ørene, ny hovedpude…ja fantasien fejler ikke noget;)

Hun kan skrige i op til 2 timer og hvis det er Far der putter råber hun på mig til hendes hoved nærmest svulmer op. Hun er utrolig viljefast. Hun mister nok et par timers søvn på denne konto hver nat og er ikke til at få ud af sengen om morgenen. Manglen på søvn gør så, at hun er dødsur når hun vågner og det ...

Annonce

... er en rigtig dårlig måde at starte dagen på for hele familien.

Det eneste nye der er sket i hendes liv er, at de netop har fået en masse små børn i vuggestuen. Hun har de sidste 9 måneder været den eneste lille på stuen, på en måde både voksne og store børns lille ”yndling”. Hun opfører sig lidt, som en der har fået en søsken. I vuggestuen er hun vokset med opgaven, selv om hun godt kan være lidt fornærmet over manglen på opmærksomhed. Her hjemme siger hun at hun er en baby, taler babysprog, nægter at gå selv, falder med vilje osv.

Vi skiftes til at tage os af de daglige pligter, så en af os kan være sammen med hende og egentlig synes jeg dagen er skruet godt nok sammen, men selvfølgelig er der meget der skal nås på de få timer vi har hende hjemme før hun skal puttes. Måske har vi brug for en eller anden afledningsmanøvre eller et skift i måden at putte på, så hun glemmer at blive gal?…eller skal vi bare bide tænderne sammen og leve med dårlige aftner og morgener til skyerne letter af sig selv?

Er hun mon inde i et eller andet særligt vanskeligt tigerspring lige nu (22/23 måneder) eller hvad? Tigerspringene har altid taget hårdt på hende, men vi har altid vist at det var en afgrænset periode og at vi snart ville få vores normale pige igen:)

Hendes mål er helt klart at komme op og ind i stuen. Et par gange har vi bukket under fordi vi tænkte hun havde ondt, men så snart hun er inde i stuen frisker hun sjovt nok op hi hi. Nu holder vi fast, men det betyder altså nogle meget lange aftner ved hendes side i soveværelset.
Har du et bud???

Før så sovetiderne sådan ud:
19.30 / 20.00 til 08.00 og middagslur fra 12.00 til 14.00

Hilsen
Bissens Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder