Brev:
Putning af pige på 1½ år
23. juni 2004
Alder:
18 mdr.
Putning af pige på 1½ år
Egentlig er jeg lidt flov over at det er nødvendigt at skrive til en professionel, for det er vores egen skyld, at det er blevet et problem, men vi ved ikke hvad vi skal gøre og i hvilken rækkefølge.
Jeg har en datter på knap 1½ år som i virkeligheden altid har haft et godt sovehjerte. Hun sover hele natten, men i vores seng.
Vi begik fra hun var helt lille en stor fejl, nemlig at ligge ved hende til hun faldt i søvn. I starten i egen seng, men efter en gang mellemørebetændelse, hvor hun var meget urolig blev det til putning i vores seng. Sådan er det stadig.
Vi lægger hende over i hendes egen seng, når vi går i seng, men ofte ligger hun der kun en ½ time, så græder hun hjerteskærende og vil over til os. Hun er helt umulig at trøste, og så kommer hun over til os, og sover mellem os indtil næste morgen.
Grunden til at vi ikke fik ændret uvanen i tide var dels at vi indtil for nylig ikke havde muligheden for at lægge hende på eget værelse, dels fordi at vi syntes det var utrolig hyggeligt at ligge sammen med hende.
Nu er hun blevet så bevidst at hun i den grad kører rundt med os, og vi ved ikke hvor vi skal starte. Men vi skal gøre noget, for det er ikke så hyggeligt mere.
Der er tre ting vi gerne vil have indført.
At hun bliver puttet i egen seng, og sover i den hele (eller det meste af) natten
At hun kommer ind på eget værelse
At hun selv lærer at falde i søvn.
Men kan vi gøre det hele på en gang eller skal vi starte med en af tingene, hvilket må være at hun igen vænner sig til sin egen seng. (Vi kan ikke lære hende selv at falde i søvn inden hun kommer over i sin egen seng, idet hun jo stikker af, når hun ligger i dobbeltsengen.)
Vi putter hende kl. ca. 20.00 og ofte tager det 3 kvarter.
Hun er i dagpleje og sover gerne 2-3 timer om eftermiddagen. Der har hverken vi eller dagplejen problemer med at få hende til at falde i søvn selv.
Jeg frygter dog for efteråret, hvor hun formentlig er vokset ud af barnevogenen som ellers har et stort liggemål (Hun er som 17½ mdr gammel 90 cm og vejer 14,5 kg). Hvordan skal det så gå om dagen.
De gange vi har prøvet at lægge hende over i hendes egen seng skriger hun højt, inderligt og længe. Og det er ikke særlig rart at være vidne til.
Hun er en meget glad og tilfreds pige.