Manglende rytme

21. marts 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Manglende rytme

Kære Helen,

Jeg vil lige starte med at sige dig tak for en rigtig god side :-) - Jeg har netop meldt mig ind, men har adskillige gange hentet stor hjælp i mange af de problemstillinger du har hjulpet andre med herinde.

Jeg har en dejlig lille dreng på 9 uger, og han trives og udvikler sig rigtig fint.

Mit spørgsmål går, som overskriften siger, på at jeg stadig synes han mangler lidt rytme i sin hverdag. Hans dage er endnu meget forskellige, og det gør at de ting jeg forsøger at skabe rutine omkring, ofte ikke helt kan lade sig gøre.

Fx vil jeg gerne bade ham hver aften - som en del af en putterutine - men somme tider falder han i søvn efter et måltid der måske ligger kl. 17.30 - 18, og så kan han sove helt til kl. 23. For at få mad og falde i søvn stort set med det samme igen.

I dagtimerne er hans rytme også meget forskellig fra dag til dag. Somme tider går der 2 timer mellem hans måltider, andre gange 4 - og enkelte gange er der gået helt op til 5-5,5 timer. Og der er heller ikke rigtig nogen rød tråd i hans lure, hverken antal eller længde. Nogle ...

Annonce

... dage sover han virkelig meget, andre igen sover han kun max en time ad gangen, og vil kun sove når han ligger hos mig.

Vi kan stort set aldrig putte ham i vågen tilstand, men kan som oftest først lægge ham når han er faldet i søvn hos mor eller far.

Hvis det er helt normalt, at han i denne alder stadig ikke har en særlig fast døgnrytme, så vil jeg slå koldt vand i blodet og "vente på ham" :-) Men det er for hans skyld jeg gerne vil skabe lidt rutiner og mønstre - da jeg tænker at det er med til at skabe tryghed omkring ham.

Indtil videre har jeg bare ladet ham sove når han har haft brug for det, og så må aftenbadet eller formiddagsturen med barnevognen undværes - eller hvad jeg nu havde tænkt mig.

Jeg vil lige nævne, at jeg er stoppet med at amme for små 3 uger siden, og han får nu flaske. Det er ikke hver dag at han er helt oppe og få 1/6 af sin vægt at spise. Ind imellem kan der gå 2-2,5 døgn mellem han har afføring - kan det også have noget at gøre med hans svingende søvn- og spisemønster?

Glæder mig til at høre fra dig :o)

Venlig hilsen
Anja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte