Brev:
Manglende rytme
21. marts 2010
Alder:
2 mdr.
Manglende rytme
Kære Helen,
Jeg vil lige starte med at sige dig tak for en rigtig god side :-) - Jeg har netop meldt mig ind, men har adskillige gange hentet stor hjælp i mange af de problemstillinger du har hjulpet andre med herinde.
Jeg har en dejlig lille dreng på 9 uger, og han trives og udvikler sig rigtig fint.
Mit spørgsmål går, som overskriften siger, på at jeg stadig synes han mangler lidt rytme i sin hverdag. Hans dage er endnu meget forskellige, og det gør at de ting jeg forsøger at skabe rutine omkring, ofte ikke helt kan lade sig gøre.
Fx vil jeg gerne bade ham hver aften - som en del af en putterutine - men somme tider falder han i søvn efter et måltid der måske ligger kl. 17.30 - 18, og så kan han sove helt til kl. 23. For at få mad og falde i søvn stort set med det samme igen.
I dagtimerne er hans rytme også meget forskellig fra dag til dag. Somme tider går der 2 timer mellem hans måltider, andre gange 4 - og enkelte gange er der gået helt op til 5-5,5 timer. Og der er heller ikke rigtig nogen rød tråd i hans lure, hverken antal eller længde. Nogle dage sover han virkelig meget, andre igen sover han kun max en time ad gangen, og vil kun sove når han ligger hos mig.
Vi kan stort set aldrig putte ham i vågen tilstand, men kan som oftest først lægge ham når han er faldet i søvn hos mor eller far.
Hvis det er helt normalt, at han i denne alder stadig ikke har en særlig fast døgnrytme, så vil jeg slå koldt vand i blodet og "vente på ham" :-) Men det er for hans skyld jeg gerne vil skabe lidt rutiner og mønstre - da jeg tænker at det er med til at skabe tryghed omkring ham.
Indtil videre har jeg bare ladet ham sove når han har haft brug for det, og så må aftenbadet eller formiddagsturen med barnevognen undværes - eller hvad jeg nu havde tænkt mig.
Jeg vil lige nævne, at jeg er stoppet med at amme for små 3 uger siden, og han får nu flaske. Det er ikke hver dag at han er helt oppe og få 1/6 af sin vægt at spise. Ind imellem kan der gå 2-2,5 døgn mellem han har afføring - kan det også have noget at gøre med hans svingende søvn- og spisemønster?
Glæder mig til at høre fra dig :o)
Venlig hilsen
Anja