Brev:
Søvnmønster - 3 mdr.
3. marts 2010
Alder:
3 mdr.
Søvnmønster - 3 mdr.
Hej Helen
Så er den gal igen - jeg har tidligere skrevet til dig vedr. min søns søvnmønster - dengang var problemet hans nattevaner - MEN nu er den vist helt gal og jeg er efterhånden nået dertil hvor jeg ikke magter mere!
Tidligere sov han flot 2-3 timer formiddag og 2-3 timer eftermiddag og vi fik endda succes med at få ham til at tage den korte aften lur. Men de seneste 14 dage har han slet ikke villet sove. Så snart han bliver lagt i sin barnevogn skriger han. I frustration og ikke mindst frygt for at han ikke får nok søvn har jeg kørt /vugget/hoppet ham i søvn i barnevognen i håb om, at hvis han blot fik sovet nogle timer ville de gode vaner vende tilbage??? Og det virker stadig ikke.
Hvis bare han får lov til at være oppe er der ikke noget i vejen. Han er nu 3,5 måned gammel og jeg forsøger stadig at putte ham når han viser tegn på træthed ved at gabe og klø sig i øjnene. Har også forsøgt at putte ham inden han viste tegn og jeg har endda forsøgt at trække den rigtig længe - alt uden succes.
Min mor mener at problemet er at han er sulten - jeg ammer ham stadig og han får ingen erstatning som supplement - da han ikke vil tage en flaske - og selv om han efterhånden er en stor dreng (6,9 kilo) føler jeg at der er mælk nok (men kan det være for tyndt??) - til gengæld tror jeg måske problemet er det at jeg i følge råd fra min sundhedsplejerske har lagt ham til ganske ofte for at sætte produktionen i vejret - og at det måske har vænnet ham til at skulle spise hver anden time i stedet for hver 3.-4. time - og derfor spiser han ikke ret meget af gangen. Når han slipper mit bryst (og ligger sig til at sove på min arm for han er jo træt) kan jeg sagtens malke mere mælk ud - og ofte spiser han kun ved det ene bryst.
Vi har et par gange været på weekend hos mine forældre og der er han enormt svær at få til at sove i sin rejseseng - og da jeg efterhånden er så udmattet (sover max. 2 timer sammenhængende i øjeblikket) overgiver jeg mig og lader ham sove hos mig. Kan han allerede være blevet rigtig morsyg??
Min mand har indimellem svært ved at trøste ham hvis han bliver for hys - men så snart jeg kommer og tager ham falder han ned? - og da jeg slet ikke kan holde til at høre ham skrige sådan er jeg "nødt til" at tage over - hermed har min mand jo ikke rigtig mulighed for at hjælpe mig igennem natten hvor knægten også vågner hver til hver anden time.
Han bruger stadig ikke sut, så når han vågner om natten ligger jeg ham bare til (føler det er den eneste måde jeg kan trøste ham på) så også her får han mange men meget små måltider.
Jeg forsøger nu at trække hans måltider i dagtimerne så han spiser ca. hver 3. time og håber så at han lærer (hurtigt!!) at spise noget mere ad gangen og at det så kan smitte af på hans nattevaner? - Giver det mening for dig? Eller er problemet i virkeligheden noget helt andet??
Håber virkelig du kan hjælpe mig - for jeg er efterhånden rigtig træt.
Med venlig hilsen
Pernille