Brev:
Så er det galt med at putte igen!
18. januar 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Så er det galt med at putte igen!
Hej Helen
Du har tidligere givet os gode råd til, hvordan vi får vores lille ugle-barn til at sove. Men nu er den gal igen ...
Alberte vil bare ikke sove og kan nemt bruge en time på sit værelse med at stå op og læse i bøger mv. Eller hun kommer listende ind i stuen..
Vi putter hende mellem 19.45 og 20.30, men uanset hvornår hun bliver puttet, så tager det bare 1 time før hun sover. Og vi er tilbage til, at vi skal blive liggende hos hende, for at hun ikke står op eller bliver ked af det. Og så falder vi jo som regel selv i søvn!
I weekenderne går det helt galt. Her sover hun gerne til kl. 8.30-8.45, hvilket vi nyder. Men så er hun jo ikke træt til middagslur før hen ad eftermiddagen og så er hun ikke til at få til at sove før kl. 22-23.00! Og hun er i super humør - lige indtil hun skal puttes!
Hun kan stadig nemt sove 2 timer til middag og gør det hver dag i vuggestuen. Men nu overvejer vi, om vi skal tage den ene times middagslur fra hende og så håbe på, at hun så bliver mere træt om aftenen? Vi har prøvet helt at droppe middagsluren f.eks. søndag, i håb om at få hende tidligere i seng søndag aften, så hun er klar til mandag morgen, men det giver bagslag - hun bliver overtræt og vil stadig bare ikke sove!
Hvad fanø gør vi??
Er det en løsning at putte hende med det faste ritual med historie eller sange og så blive ude foran døren og lægge hende tilbage i sengen hver gang hun står op? En hård kamp i en uges tid, men det handler vel også lidt om, at hun skal finde ud af, at når vi siger godnat, så skal hun blive i sin seng?
Vi tager meget gerne imod andre gode idéer og forslag. Alberte skal være storesøster til juni, så vi skal have styr på det her putteri inden.
Noget andet er - hvornår skal vi involvere hende i graviditeten? Jeg er halvvejs nu og vi har ikke sagt noget. Albertes veninde skal være storesøster om en måned og jeg har forsøgt at interessere hende lidt for min venindes mave og fortælle at der kommer en lillesøster osv. Men hun virker MEGET lige glad.. Jeg har tænkt mig at låne bøger på biblioteket, men hvornår skal vi begynde at fortælle om det?
På forhånd tak for hjælpen!
Albertes mor