Brev:
Amning, søvn mv.
16. januar 2010
Alder:
2 mdr.
Amning, søvn mv.
Hej Helen
Har lige et par spørgsmål:)
Jeg har en datter på 8 uger, der har svært ved selv at falde i søvn.
Vi har ikke haft så meget fokus på det, da der har været en del problemer med amningen, men synes det går nogenlunde nu.
Synes dog at jeg har meget ømme brystvorter i sær på det ene bryst og at det gør meget ondt når mælken løber til igen. Har været ved lægen for at få tjekket for svamp, men hun sagde det var meget normal den første tid, men hvor længe skal det fortsat gøre ondt?
Min datter er indimellem også meget "vild" når jeg skal amme hende og kan godt hive lidt i brystvorterne når hun har suttet i et stykke tid. Er det fordi hun er ved at være færdig med at spise? Hun er en hurtig spise, da mit mælk løber rigtig hurtig omkring 5-10 min intens spisning. hun vejede 3710 ved fødslen og blev vejet for en uge siden 5050 så hun tager fint på?
Har prøvet at give hende flaske et par gange men uden held. Hvor kan man finde oplysninger omkring hvor meget mælk de skal have i forhold til deres vægt? Og håndteringen af mælk der er malket ud?
Hun døjer også med luft i maven, og kan derfor godt skrige efter hun lige er blevet ammet? Vi har været ved kiroprakter med hende og der var også noget stivhed i nakken og ryg, synes det har hjulpet en smule. vi laver også øvelser med hende for at få gang i maven. Hun er også begyndt at få Mylicon. Hvor længe går der inden man kan se en effekt på dette, og skal hun have det ved alle måltider? synes nemlig det godt kan være et problem om natten!
Vi er lige startet med at give hende sut når hun skal sove, hvilket hun ikke helt kan finde ud af i nu (hun spytter den ud hvis vi ikke holder den inde, men hun afviser den ikke helt)
Vi er begyndt at øve på at hun selv skal falde i søvn, ved at svøbe hende ind når vi kan se hun er ved at blive træt, også får hun sutten og bliver lagt ligeså stille ned i liften. Hun har meget svært ved at overgive sig til søvnen og det kan tage lang tid inden hun falder hen, også måske 10 min efter vågner hun igen, også starter vi forfra. Hvor meget skal jeg kæmpe med hende og hvor meget må hun græde inden jeg skal tage hende op og trøste hende?
Når hun så endelig er faldet i søvn sover hun meget urolig og siger mange lyde og sover max 1-2 timer af gangen. Har overvejet om det er fordi hun er sulten, men synes jeg tilbyder hende brystet tilstrækkelig hun bliver ca. ammet hver 3 time.
Er også begyndt at indføre nogle faste rutiner når hun skal puttes til aften, og natterne har gået rimelige, indtil vi begyndet at hun selv skulle falde i søvn så vågner hun 3-4 gange om natten og er næsten ikke til at få til at sove igen. Det er meget forskelligt hvor meget hun sover om dagen, men hun sover hvert fald ikke 16 timer!
Prøver på at gå nogel ture 2 gange om dagen for at få hende til at sove, men det er ikke altid det lykkes, hun vågner som regel når barnevognen stopper med at køre, hvad kan jeg gøre for at hun lærer at sove i barnevogne uden at hun skal vugges? Det at hun vågner og er urolig kan det skylles luft i maven, for hun virker ikke til at hun er færdig med at sove?
Håber du kan finde hoved og hale i alle de spørgsmål:)
Hilsen Joan