Brev:
Soveproblemer - 18 mdr.
9. december 2009
Alder:
18 mdr.
Soveproblemer  - 18 mdr.
Hej,
Ja, sikkert ikke føste gang du får et "hastebrev" fra en desperat mor - men jeg er altså en af dem :-)
Min dejlige Amalie på 1,5 år, har i næsten et år været en engel til at sove. Hun bliver puttet ved 8-tiden, og vinker til os og er glad når vi går ud af værelset. Den sidste uge har det imidlertid været særdeles vanskeligt.
"Eneste" ændring som er sket, er at vi, som så mange gange før, har været hos familien i Norge, hvor hun har det godt og virker tryg. Hun er forøvrigt et meget trygt barn, altid glad når hun skal i dagpleje, eller passes af bedsteforældre.
Men da vi kom hjem fra Norge for en uge siden, ville hun pludselig ikke sove i sin egen seng. Hun begyndte at græde desperat når vi gik ud. Siden vi før har benyttet os af "godnat-og-sov-godt"-metoden, gik vi straks igang med denne igen: Altså, går ind, siger godnat Amalie, du skal sove her sammen med Kaninus og din sut, og vi elsker dig - god nat. Med intervaller på ca 3-5 minutter går vi da ind til hende.
Første aften tog det to timer - det har vi også prøvet før. Næste aften "kun" 1,5 og sidste aften ca. 45 min. Men så kommer det mærkelige: Nu er det begyndt at gå den anden vej - og de sidste aftner har det taget 3-4 timer. Hun er så ked af det og ude af sig til sidst (men kan alligevel ikke finde ud af at sove i sengen), at vi tager hende op. Ja, det er jo ikke en god ide, men hvor går grænsen for hvor længe hun skal hyle?
I den bog jeg har om sovemetoden står der at det normalt ikke bør tage mere end 2 timer - og i det mindste forventer man at det skal blive bedre.
Mit spørgsmål er altså: Kan hun være inde i en fase nu, hvor vi faktisk kan skade hende ved at lade hende stå og være så ked af det? Eller må vi bare stålsætte os endnu mere? Jeg kan selvfølgelig godt holde til det, hvis jeg bare ved at jeg gør det rigtige. Men når jeg bliver i tvivl, og hun stadig græder efter 3 timer, ja, så bliver jeg altså bange for at vi kan gøre hende skade på sigt.
Har du gode råd for hvordan vi kommer videre?