Brev:
Falde i søvn selv - 13 mdr.
7. december 2009
Alder:
13 mdr.
Falde i søvn selv - 13 mdr.
Hej Helen
Så er jeg nød til at skrive til dig igen. Min datter (13,5 mdr) sover heldigvis godt nu de fleste nætter. Men hun er meget ked af det, inden hun skal sove. Hun kommer i seng ca 19.30, og står op ca 5.45. Hun sover kun en gang om dagen, hvor dagplejemoren vækker hende efter 2,5 t.
I forhold til putteritual gør vi stort set det samme hver aften. Hun får noget at spise, børste tænder, læse en lille bog og synger en lille sang (jeg stoppede m at amme hende for 14 dage siden), hun får mælk i glas. Nogle gange er hun ked af det, inden hun skal ned i sengen, og andre gange sker det først senere.
Vi har prøvet næsten alt at putte hende senere kl 20, men så sov hun først 20.45. At sidde derinde, og gå lidt til og fra. Hun er ikke utryg ved sengen, om dagen står hun nogle gange og rykker i tremmerne for at komme op i den.
Min egen sundhedsplejerske mener, at hun har svært ved at slippe dagen, og lægge sig til at sove + at hun er en bestemt dame med sin egen vilje. Hun synes, vi skal forsætte, som vi gør nu, så skal hun nok finde ud af, at hun skal lægge sig til at sove. Men har stort set gjort det samme, hver aften i 4 mdr nu !! Jeg vil jo gerne snart se en lille fremgang. Det er også lidt problematisk, hvis jeg er alene hjemme, og skal putte storebror også.
Det er forskelligt, om hun græder ulykkeligt, el det er lidt ”brokagtig”. Jeg går ikke ud, hvis hun er rigtig ked af det, og jeg ville gerne sidde derinde i 15 min og holde i hånd, hvis hun så kunne falde i søvn, men det tager ofte 45 min, hvor hun så slutter dagen med at være ked af det. Til middagssøvn lægger hun sig selv til at sove de fleste gange uden problemer. Hvad tænker du? Er der noget du mener, vi skal prøve at gøre anderledes så hun kan lære at falde i søvn uden at blive så ked af det at?
Jeg er ked af det blev lidt rodet. Ser frem til at høre fra dig.
Venlig hilsen
mor til 2