Brev:
Svært ved at falde i søvn - 20 mdr.
27. oktober 2009
Alder:
20 mdr.
Svært ved at falde i søvn - 20 mdr.
Kære Helen
Vi har en del vanskeligheder med at få vores søn på 20 måneder til at sove om aftenen og har brug for et godt råd.
Han er en dejlig, glad, udadvendt og aktiv dreng, der trives hjemme med os og sin bror og i sin vuggestue. Han har et kraftigt temperament i nogle sammenhænge, men ikke noget vi vurderer til at være ud over normalen. Han sover middagssøvn 1½-2 timer på et tidspunkt mellem 11.30 og 14.00 og falder i søvn uden problemer i vognen. Nedenstående mønster for aftenputning har med lidt variationer gjaldt siden han var ca. 9 måneder. Mor putter.
Han bliver puttet mellem 19 og 19.30 efter bad, tandbørstning og almindelig stille hygge. Han sidder i sengen få minutter, medens vi læser en pegebog ved dæmpet lys, så giver han bogen fra sig, lægger sig ned med tydeligt velbehag og putter med sin bamse og sut med mor på en stol ved siden af.
Efter denne lovende start bruger han på gode dage 30-45 minutter, på dårlige op til 1½ time på at vende og dreje sig, sætte sig op, tage sutten ud af munden og række efter vand og i værste tilfælde at græde og gå i bro og række op efter mor. Hvis det eskalerer, bliver han taget op og gået lidt rundt med og derefter lagt, helst medens han stadig er vågen, så han kan sove ind i sengen igen. Nogle gange falder han i søvn, medens han bliver båret, men det hænder mest ved sygdom eller tandfrembrud
Mor har prøvet følgende:
- Konsekvent sidde og ae ham og også konsekvent at lade være at røre ham og bare sidde ved siden af ham. Forkorter ikke indsovningen.
- At gå ind i rummet ved siden af, pusle med noget og snakke til ham imens – han tænder helt af, er ofte ikke til at få ned igen, før han er båret rundt i dynen, til han sover. Har måttet bruge oceaner af tid på at få ham beroliget og har derefter måtte bruge op til endnu 1½ time på indsovning.
- At gå til og fra og lade ham græde – samme resultat som ovenfor.
Far har prøvet:
- At putte ham de sidste 9 aftener. Han har de første 6 lagt sig ned og sovet ind på under 10 minutter. De sidste 3 aftener er han tændt af som aldrig før efter at have ligget 5-15 minutter med bamsen og sutten og hygget sig. Vi har fået ham til at sove ved at jeg fik ham beroliget efter fars længerevarende forsøg på at få ham ned på jorden. Så har jeg eller vi begge siddet hos ham og haft en rolig, men langvarig indsovning på mere end 1 time. Det er der, vi er lige nu.
Hvordan kan vi komme videre? Vi skal dels have forkortet indsovningen og dels have far på banen uden han tænder af.
Vores egen indstilling er, at vi gerne vil sidde hos ham, hvis det gør ham tryg, når han skal sove, bare ikke i 1½ time! Det tiltaler os at prøve at få ham til at sove ind selv ved at gå til og fra ham ude fra stuen, medens vi pusler og småsnakker derude. Men vi har vores tvivl på, om vi overhovedet kan komme i gang med en putning baseret på den tilgang, da han græder voldsomt, bare vi forlader rummet.
Mange hilsner
Mor og Far