Brev:
Falde i søvn om aftenen - 2 år, 3 mdr.
9. august 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Falde i søvn om aftenen - 2 år, 3 mdr.
Hej Helen.
Tusind tak for forudgående svar, som har hjulpet os meget. Lige nu mangler vi igen et godt råd angående søvn. Vores søn overgiver sig meget sent til søvnen om aftenen; ofte er den 23. Det er jo meget sent, både for ham og også for os som forældre. Vi skal jo alle op tidligt næste morgen og helst være friske :-)
Vores aftener ser således ud i ca-tider: Spise kl 18, dernæst lege, i bad 18.45, dernæst banan og mælk (smoothie) og så tandbørstning, læse bøger fra 19.45 til 20.15, hvorefter jeg forsøger at gå frem og tilbage mellem hans værelse og resten af lejligheden, mens jeg fortæller at han skal sove nu. Dvs han har hele tiden kontakt med mig, mens jeg forsøger at lave små praktiske ting. Nogle gange sætter jeg mig også ned ved siden af ham, nusser ham og holder i hånd. Herfra kan der snildt gå 2 en halv time, før han fuldstændig udmattet endelig lægger sig ned for at sove.
Tiden går med, at han springer rundt i sengen, vil have legetøj op i sin seng, vil have noget at drikke, banan at spise, skiftes, osv osv.... Og jeg må indrømme at jeg faktisk ofte er gået med på det hele! Spise og drikke fordi "han skal da hverken være tørstig eller sulten; så kan man da slet ikke sove" og legetøj fordi "vil det måske få ham til at falde lidt til ro at sidde stille og roligt og pille lidt ved en bil...?" For når han får lidt legetøj i sin seng, ja, så råhygger han og er tilfreds og glad :-) Men falde i søvn gør han ikke... Skal legetøj helt "forbydes" i sengen...?
Men HJÆLP, det er jo alt for sent at falde i søvn! Min søn er jo meget træt om morgenen og det er vi også... Jeg har det så dårligt over at vi ikke har formået at lære ham at sove tidligere... Hvad skal vi gøre? Jeg vil blive glad, hvis du vil give så konkrete råd som muligt.
Vores dreng sover som regel 2 timer middagslur hjemme og 2 en halv time eller mere i vuggestuen. Han er glad, snakker meget, også længere sætninger.
Nu håber jeg ikke at jeg har glemt vigtige detaljer i beskrivelsen. Glæder mig meget til dit svar.
Masser af hilsner
Den lidt trætte