Falde i søvn om aftenen - 2 år, 3 mdr.

9. august 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Falde i søvn om aftenen - 2 år, 3 mdr.

Hej Helen.

Tusind tak for forudgående svar, som har hjulpet os meget. Lige nu mangler vi igen et godt råd angående søvn. Vores søn overgiver sig meget sent til søvnen om aftenen; ofte er den 23. Det er jo meget sent, både for ham og også for os som forældre. Vi skal jo alle op tidligt næste morgen og helst være friske :-)

Vores aftener ser således ud i ca-tider: Spise kl 18, dernæst lege, i bad 18.45, dernæst banan og mælk (smoothie) og så tandbørstning, læse bøger fra 19.45 til 20.15, hvorefter jeg forsøger at gå frem og tilbage mellem hans værelse og resten af lejligheden, mens jeg fortæller at han skal sove nu. Dvs han har hele tiden kontakt med mig, mens jeg forsøger at lave små praktiske ting. Nogle gange sætter jeg mig også ned ved siden af ham, nusser ham og holder i hånd. Herfra kan der snildt gå 2 en halv time, før han fuldstændig udmattet endelig lægger sig ned for at sove.

Tiden går med, at han springer rundt i sengen, vil have legetøj op i sin seng, vil have noget at drikke, banan at spise, skiftes, ...

Annonce

... osv osv.... Og jeg må indrømme at jeg faktisk ofte er gået med på det hele! Spise og drikke fordi "han skal da hverken være tørstig eller sulten; så kan man da slet ikke sove" og legetøj fordi "vil det måske få ham til at falde lidt til ro at sidde stille og roligt og pille lidt ved en bil...?" For når han får lidt legetøj i sin seng, ja, så råhygger han og er tilfreds og glad :-) Men falde i søvn gør han ikke... Skal legetøj helt "forbydes" i sengen...?

Men HJÆLP, det er jo alt for sent at falde i søvn! Min søn er jo meget træt om morgenen og det er vi også... Jeg har det så dårligt over at vi ikke har formået at lære ham at sove tidligere... Hvad skal vi gøre? Jeg vil blive glad, hvis du vil give så konkrete råd som muligt.

Vores dreng sover som regel 2 timer middagslur hjemme og 2 en halv time eller mere i vuggestuen. Han er glad, snakker meget, også længere sætninger.

Nu håber jeg ikke at jeg har glemt vigtige detaljer i beskrivelsen. Glæder mig meget til dit svar.

Masser af hilsner

Den lidt trætte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte