Søvnrytme og manglende søvn

13. juni 2009

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Søvnrytme og manglende søvn

Hej Helen

Mine piger er nu blevet 20 måneder.

Deres søvnrytme ser således ud:

Fra ca 19-20 stykker til kl. 4:30-5:00 har de en rigtig god søvn, de vågner ikke i dette tidsrum - stort set
I vuggestuen sover de, fra 11:30-14:30. Klokken ca 4:30 er der fuld fart på dem. Ingen lægger sig til at sove, når de først vågner der...
Har prøvet at tage dem med ind i vores seng, de skriger, kaster sig rundt. Vil ingenting, og falder ikke til ro, før jeg har taget dem med op i stuen...

Jeg er netop startet på job igen (desværre på fuld tid, da jeg ikke pga. finanskrisen har kunnet opdrive 30 timers job ;-( inden for mit felt...). Så dvs. de fleste dage står jeg op kl. 4:30 med pigerne, vi ser lidt dvd - bamse, teletubbies etc :-), hygger, læser bog, spiser lidt etc...

Kl. 6:15 vækker jeg storesøster på 4 1/2 år - og kl 7 kører jeg alle pigerne op i henholdsvis vuggestue og børnehave...mine små tvillinge-piger spiser oftest morgenmad i deres vuggestue. Og får så bare lidt forskelligt frugt, brød etc hjemme om morgenen...Og den store spiser også mange gange i hendes børnehave. De elsker at spise i deres institutioner - og jeg bifalder det også, fordi maden er super sund og lavet fra bunden...:-) Og så er det jo dejligt for mig, når programmet er så presset om morgenen.

Jeg har nu de sidste par uger, hvor jeg har arbejdet fuldtid fra 8-16, været oppe hver dag kl. 4:30 - også i weekenderne...Jeg er træt som et helt alderdomshjem :-), og ville så gerne have, at mine piger bare kunne sove 1 time længere....
Om aftenen ser jeg aldrig en film eller noget andet, for jeg falder altid i søvn. Og tanken om at der er nogen, der kalder 4:30, gør jeg ikke er meget værd om aftenen.

Tænkte på om mine små piger skal senere i seng om aftenen...men på den anden side ved jeg ikke selv, hvordan jeg holder til, at de er oppe længere end 20:00. Desuden SKAL min store pige op senest kl. 6:30...for at jeg kan nå at bringe alle piger i institution ...

Annonce

... inden jeg skal være på arbejde kl. 8:00...
Så allerhelst så jeg, at alle sov kl. 19:30 for at nå at komme ud af døren om morgenen...

Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre...for lige nu er jeg bare hamrende træt..og kan ikke helt se løsninger. Du undrer dig måske over, at jeg skriver, at det kun er mig, der står op med pigerne om morgenen. Men sådan er det hos os. Min mand arbejder 2,5 time væk fra vores hjem hver dag, tager toget hver morgen kl 7:00 og er hjemme igen tidligst 18:30.....dette program kører han fra man-tors, fredag arbejder han hjemme.

Kort sagt: Han har et meget presset program, og tager nok bare for givet, at det altid er mig, der står op med pigerne - også i weekenderne...så tager han så ovenikøbet ofte en middagslur i weekenderne...uden overhovedet at spørge om, jeg liiige have brug for en lur :-) Ikke at jeg ikke har forståelse for, at det er hårdt at sidde i et tog 2 timer frem og tilbage hver dag fra arbejde.

Men som du kan se, er jeg ved at være temmelig tyndslidt :-) Har spurgt vuggestuen, om de måske kunne skære lidt i søvnen hos dem...Bemærk: jeg er ikke typen, der kommer og siger til vuggestuen: Hør her mine piger skal kun sove 1 time hver dag...det er der masser, der gør, ved jeg...Jeg synes 1 time er for lidt. I weekenden sover de dog af sig selv kun 1 time til 1 1/2 time til middag. Men det er jo også i weekenden..

Anyway, jeg har ikke spurgt vuggestuen direkte, om de vil sørge for pigerne måske kun sover 2 - 2, 5 time...For jeg fornemmer de synes, det er en dårlig idé...På den anden side synes jeg, det er frygtelig synd for mine piger, at de intet skal få ud af formiddagen (indtil frokost) i vuggestuen, fordi de er fuldstændigt smadrede efter at have været oppe 4:30...for reelt kunne de jo sove 9:30...

Hvad gør jeg, Helen? Jeg synes, jeg prøver at have forståelse for alle andre end mig selv i den her situation.....Men det hænger sgu ikke rigtig sammen for mig personligt :-)

Bedste hilsner
Lise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.