Brev:
Søvnrytme og manglende søvn
13. juni 2009
Alder:
20 mdr.
Søvnrytme og manglende søvn
Hej Helen
Mine piger er nu blevet 20 måneder.
Deres søvnrytme ser således ud:
Fra ca 19-20 stykker til kl. 4:30-5:00 har de en rigtig god søvn, de vågner ikke i dette tidsrum - stort set
I vuggestuen sover de, fra 11:30-14:30. Klokken ca 4:30 er der fuld fart på dem. Ingen lægger sig til at sove, når de først vågner der...
Har prøvet at tage dem med ind i vores seng, de skriger, kaster sig rundt. Vil ingenting, og falder ikke til ro, før jeg har taget dem med op i stuen...
Jeg er netop startet på job igen (desværre på fuld tid, da jeg ikke pga. finanskrisen har kunnet opdrive 30 timers job ;-( inden for mit felt...). Så dvs. de fleste dage står jeg op kl. 4:30 med pigerne, vi ser lidt dvd - bamse, teletubbies etc :-), hygger, læser bog, spiser lidt etc...
Kl. 6:15 vækker jeg storesøster på 4 1/2 år - og kl 7 kører jeg alle pigerne op i henholdsvis vuggestue og børnehave...mine små tvillinge-piger spiser oftest morgenmad i deres vuggestue. Og får så bare lidt forskelligt frugt, brød etc hjemme om morgenen...Og den store spiser også mange gange i hendes børnehave. De elsker at spise i deres institutioner - og jeg bifalder det også, fordi maden er super sund og lavet fra bunden...:-) Og så er det jo dejligt for mig, når programmet er så presset om morgenen.
Jeg har nu de sidste par uger, hvor jeg har arbejdet fuldtid fra 8-16, været oppe hver dag kl. 4:30 - også i weekenderne...Jeg er træt som et helt alderdomshjem :-), og ville så gerne have, at mine piger bare kunne sove 1 time længere....
Om aftenen ser jeg aldrig en film eller noget andet, for jeg falder altid i søvn. Og tanken om at der er nogen, der kalder 4:30, gør jeg ikke er meget værd om aftenen.
Tænkte på om mine små piger skal senere i seng om aftenen...men på den anden side ved jeg ikke selv, hvordan jeg holder til, at de er oppe længere end 20:00. Desuden SKAL min store pige op senest kl. 6:30...for at jeg kan nå at bringe alle piger i institution inden jeg skal være på arbejde kl. 8:00...
Så allerhelst så jeg, at alle sov kl. 19:30 for at nå at komme ud af døren om morgenen...
Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre...for lige nu er jeg bare hamrende træt..og kan ikke helt se løsninger. Du undrer dig måske over, at jeg skriver, at det kun er mig, der står op med pigerne om morgenen. Men sådan er det hos os. Min mand arbejder 2,5 time væk fra vores hjem hver dag, tager toget hver morgen kl 7:00 og er hjemme igen tidligst 18:30.....dette program kører han fra man-tors, fredag arbejder han hjemme.
Kort sagt: Han har et meget presset program, og tager nok bare for givet, at det altid er mig, der står op med pigerne - også i weekenderne...så tager han så ovenikøbet ofte en middagslur i weekenderne...uden overhovedet at spørge om, jeg liiige have brug for en lur :-) Ikke at jeg ikke har forståelse for, at det er hårdt at sidde i et tog 2 timer frem og tilbage hver dag fra arbejde.
Men som du kan se, er jeg ved at være temmelig tyndslidt :-) Har spurgt vuggestuen, om de måske kunne skære lidt i søvnen hos dem...Bemærk: jeg er ikke typen, der kommer og siger til vuggestuen: Hør her mine piger skal kun sove 1 time hver dag...det er der masser, der gør, ved jeg...Jeg synes 1 time er for lidt. I weekenden sover de dog af sig selv kun 1 time til 1 1/2 time til middag. Men det er jo også i weekenden..
Anyway, jeg har ikke spurgt vuggestuen direkte, om de vil sørge for pigerne måske kun sover 2 - 2, 5 time...For jeg fornemmer de synes, det er en dårlig idé...På den anden side synes jeg, det er frygtelig synd for mine piger, at de intet skal få ud af formiddagen (indtil frokost) i vuggestuen, fordi de er fuldstændigt smadrede efter at have været oppe 4:30...for reelt kunne de jo sove 9:30...
Hvad gør jeg, Helen? Jeg synes, jeg prøver at have forståelse for alle andre end mig selv i den her situation.....Men det hænger sgu ikke rigtig sammen for mig personligt :-)
Bedste hilsner
Lise