Brev:
Vågner meget tidligt - 18 mdr.
28. januar 2009
Alder:
18 mdr.
Vågner meget tidligt - 18 mdr.
Kære Helen,
Vi har en glad dreng på 18 måneder.
For 8 måneder siden flyttede vi til Danmark (efter 5 år i udlandet) og i den forbindelse flyttede vi ind i vores nuværende lejlighed og vores søn startede i vuggestue.
Han har aldrig været den store sovetryne, men har ca. siden han var 1 år sovet ca. 11 timer om natten og 1 middagssøvn på ca 1,5 time.
Nu står vi i den situation at han i de sidste 2-3 måneder er vågnet mellem kl. 4 og 5 om morgenen. Frem til det tidspunkt sover han meget tungt og vi hører intet til ham, men når han først er vågnet er han umulig at få til at sove igen, han virker slet ikke træt. Vi har prøvet at holde i hånden og synge, så har vi prøvet at tage ham ind i vores seng og til sidst har vi prøvet at gå ind til ham hver 5. minut og berolige ham og se om han kan falde i søvn alene, men intet hjælper.
I vuggestuen sover han 1-1,5 time til middag og i weekenden sover han ca. 2 timer til middag. Vi putter ham mellem 19-19.30 hvor han nemt falder i søvn uden vi skal holde ham i hånden, vi læser en bog og synger og så går vi ud og han ligger sig til at sove. Han virker træt på det tidspunkt, men ikke overtræt. Vi har prøvet at putte ham senere men det vågner han ikke senere af.
Vores spørgsmål er som følger: hvordan får vi ham til at sove, om ikke andet så til kl. 6? Kan det virkelig passe at sådan en lille gut kan nøjes med ca. 9 timer om natten og 1,5 timer om dagen?
Vi ser meget frem til at høre fra dig.