Sovevaner - 16 mdr.

22. januar 2009

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Sovevaner - 16 mdr.

Hej Helen

Den 15. oktober skrev vi til dig ang. Lunas sovevaner. Vi fulgte dine råd og Luna har siden været nem at lægge til søvn. Men nu har vi problematikken igen.

Hendes sove rutiner har hidtil set således ud:

ml. kl. 20.15 og 20.30 aftengrød + mælk af kop, tilbydes i stuen på skødet af os, når hun er færdig med det.. så har hun ofte lyst til at hygge spise/lege… står ved sofabordet og spiser selv og drikker selv- går lidt fra og til.. indtil vi kan se interessen ikke er der mere. Herefter går hun lidt rundt i stuen og leger eller hopper lidt rundt i sofaen mellem os.

Får nattøj på, får børstet tænder, som foregår på hendes værelse. Lyset bliver skruet ned, hun får et par sutter, (der ligger i alt 4-5 sutter så hun kan finde dem i løbet af natten), bliver lagt i sengen, dyne på, en af os sidder (oftest mor) ved siden af sengen, læner sig ned og læser/viser billeder i bogen (godnat læsning)… når bogen er slut bliver den puttet ned i siden mellem madras og tremmer. Luna bliver puttet, strøget hen over håret et par gange, mens vores anden hånd lægges over dynen, bamsen bliver lagt tæt ind til hendes hoved, der bliver sagt godnat, og zzzyyyyyy… mens vi går ud af værelset, dæmper lyset stille for helt at slukke det.

Der er lys i køkkenet, som kan ses fra hendes seng, det oplyser gangen svagt, vi går lidt frem og tilbage siger zzzyyyy.. og ja hun er faldet i søvn uden besvær inden for et kvarter. Hun sover fra 21-21.15 til 6-7, og sover mellem 2 timer og 2 timer og 15 min. til middag. Vi følger rutinerne hverdag.. også hvis vi er ude hos andre er det nøjagtigt det sammen hver gang. Men det fungerer ikke mere. Hjælp.

Når bogen er slut så er hun klar på sekundet til at rejse sig, hun bliver lagt ned igen, og igen og igen, vi går ud, laver noget praktisk i gangen og på de tilstødende værelser, taler til hende, mor er lige her, læg dig ned, men hun hyler, med tårre ned af kinderne, jeg går indtil hende igen, tager hende op trøster hende kort, max 30 sek. Lægger hende igen og gentager… går ud siger læg dig ned, mor er her, det kan nu tage en time, måske mere… hun vil have mig… hun vil have jeg sidder der inde… og hun vil have min arm som hun kan ligge og nusse.

Jeg har også afprøvet det med at blive der ...

Annonce

... inde til hun er faldet i søvn, hvilket stadig tager en time trods det at jeg er der. Hun vågner kort tid efter… og hyler… og jeg kommer så ind og igen kan det tage en time… okay… nu sover den kære pige…men kl. 3, 4 el 5 vågner hun og hun vil ikke sove igen, trods det at jeg bliver hos hende…

I julen var vi hos min forældre hvor hun også har sin egen seng.. men sov på værelse med os… da vi kom hjem blev hun syg og trods det vi ellers aldrig har haft hende i sengen (kun om morgen når vi alle er vågnet for at hygge) så kom hun i den uge hun var syg ind i sengen til mig om natten når hun vågnede, faldt dog først i søvn igen efter 1 times venden og drejen. (faren røg på gæsteværelset)… kan hun i den uge have vænnet sig til at blive taget op og ind til mig for at sove videre?

Jeg har de sidste par dage, kørt stilen og ikke taget hende ind til mig… men det har også resulteret i at hun ikke har sovet videre efter at hun er vågnet kl. 4-5 stykker. Og hun har holdt sig vågen til kl. 12. Hun er i vuggestue, fra 10-10.30 til 15.00. Hun er en meget aktiv pige, hopper, løber, danser, går på tæer, står på et ben, bruger i det hele taget sin krop meget… er også en slank pige.. spiser varieret, nogen dage mere end andre….

Da jeg har skiftende arbejdstider… deles vi meget om arbejdet omkring Luna, men det er nok fordelt med 60% til mig… dog har hendes far gået ledig siden 1 dec.. og har på den måde måske været mere sammen med hende end tidligere.. kan det betyde at hun savner mig… jeg er stadig meget hjemme, men vi har ikke så meget alene tid som tidligere hvor han jo var på arbejde... og er det derfor hun higer efter mig…

Jeg skrev også til dig for noget tid siden ang. det at hun bider mig… det gør hun stadig… og i det hele taget prøver hun mig meget af… mere end hun gør med andre (mormor og far).

Nå men Helen hvad skal vi gøre ang. hendes sovevaner…? Er vi ude i at vi skal starte forfra og have hendes seng ind til os igen (flyttede på eget værelse da hun var 10 måneder er nu 16 måneder), for at gøre det i en periode og så flytte hende på eget værelse igen..eller hvad…? skal vi sidde inde hos hende til hun er faldet i søvn, men hvad så når hun vågner om natten?

Mange søvnige og trætte hilsner Luna forældre

Line og Steffen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder