Falde i søvn udfordringen

11. januar 2009

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Falde i søvn udfordringen

Kære Helen.

Så er vi tilbage, igen med soveudfordringer med Malte på 21 mdr.

Først lidt historie:

Han er i lang til blevet puttet kl 19, ved at vi ligger ved siden af ham. Han ligger for det meste i sin egen seng som står stadig står lige op af vores og vi ligger ved siden af ham i vores seng (en af os). Vi har godnat ritual med bad, hygge, børste tænder og så i seng, han nysser mor og suser ind i seng for at få læst godnat historie. Derefter slukkes lyset og det er tid til at sove. I lang tid har det, herfra, taget ca ½-1 time for ham at falde i søvn. Han mosler rundt, snakker, rejser sig osv.

Jeg er gravid i 6 mdr og er rykket ud af soveværelset, da jeg har brug for min søvn, det er for hårdt at få den afbrudt. Når jeg ligge hos dem i soveværelset, er det som om han kan lugte mig og komme kravlende over mange gange.
Når min mand er der alene, kommer han nogle gange over en enkelt gang og kravler selv tilbage i sin egen seng. Ellers sover han til hen på morgenen, hvor han gerne vil over at putte lidt inden vi står op ved 6.30 tiden.

Ikke super fedt at bruge ca 1-1½ time på at putte, men sådan var det og der var for så vidt ok, når der bare var ro – det er dog helt slut.

Over julen var der lidt rod med hans søvn og han vågnede grædende om natten og ville ikke puttes. Efter julen har vi prøvet at får de gamle rutiner til at fungere men uden held.

Han er begyndt at blive totalt hissig, efter min mand har læst for ham og det er tid til at sove, han kaster sig skrigende rundt og som altid kaster han op når han har skreget længe nok. Det tager nu helt sikkert 1½ time at putte og det er gerne med kamp hvor han skriger, slår og bider og det ender i uvenskab hvor vi bliver sure, hvilket hverken er godt for Malte eller os.

Jeg bliver helt slået ud, for jeg vil så gerne at han falder i søvn stille og ...

Annonce

... roligt og får en god nat´s søvn.

Vi har rykket tiden han bliver puttet til kl 19.30, da det måske var for tidligt og prøver at gøre den sidste ½ time rolig, hvor vi læser pege bøger, sidder og hygger altså ingen leg eller tv. Han er stadig vågen efter næsten 1½ time.

Han sover ca 1½ time i vuggestuen.

Det virker ikke som om han er bange for mørket, han vil dog gerne holdes om og søger helt klart tryghed. Vi prøver at snakke om hvad der er sket om dagen for at hjælpe han med at forarbejde indtrykkene, men han ligger stadig om mosler, snakker og bliver af og til sur.

Hvad skal der til for at hjælp ham med at falde i søvn og få en god rutine der virker langsigtet.

Jeg syntes ikke han kan puttes meget senere end 19.30, for det første bliver han ofte umulig hvis det bliver for sent, da han ikke kan finde ud af noget som helst og han skal op tidligt næste morgen.

Det har aldrig være nemt at putte Malte, men om dagen, både hjemme og i vuggeren er han en glad afholdt dreng og de siger vi gerne må komme med 10 mere:-) så det kan jo ikke være helt ved siden af. Han slår for eksempel ikke andre børn, medmindre de slår ham først, så forsvarer han sig og siger fra.

Vi er stadig ikke tilhænger at fald i søvn ved at græde og er faktisk ret fustrerede og trætte i øjeblikket. Det er som om vi har svært ved at finde en god måde der virker, og som vi kan holde ved.

Det er ikke ok for mig at min mand bruger 1½ hver aften på at putte om så det foregår roligt eller uroligt, det er for lang tid. Er vi ikke konsekvente nok eller?????

Håber du kan hjælpe med at sætte tingene lidt i perspektiv for os – Kan man få hjælp et sted, nogen der kan vise os vejen ved at lære Malte og os at kende – jeg ved det ikke, vil bare gerne have det til at fundere for os alle og især nu da der kommer en mere.

Med venlig hilsen
Jane

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder