Natteroderi - 16 mdr.

2. november 2008

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Natteroderi - 16 mdr.

Hej Helen

Vi har nu i et par mdr. haft nogle udfordringer mht. Sebastians nattesøvn. Han er 16 mdr.

Han er vågen ml. 1 og 1½ time om natten ca. ml. 24 og 04. Nogle ligger han bare og halvgræder eller lyder lidt sur, og så går vi ikke ind til ham. For når først vi er gået ind for at se til ham, så græder han rigtig meget.

Vi bliver ikke siddende ved ham, men siger shhh og godnat, og så går vi igen. Det kan gentage sig mange gange. Om dagen er han faktisk ikke træt, men virker glad og udhvilet, selvom han godt kan være svær at vække om morgenen, hvor vi har sat vækkeuret til senest kl. 7. Sover ca. 2 timer til middag.

Han spiser godt, går herhjemme, men tør ikke gå henne i vuggestuen, og da han aldrig har lært at kravle, men i stedet rumpet sig frem på numsen, så kan han ikke selv komme op at stå. Vi prøver at træne med ham, men vi tror at hans manglende gåen ...

Annonce

... indimellem kan give ham nogle frustrationer - ikke mindst henne i vuggestuen, hvor han jo ikke lige bare kan gå sin vej, hvis de andre børn driller eller tager hans ting.

Vi mener at natteroderiet startede nogenlunde samtidig med at vi satte hans gå-i-seng-flaske kl. 19 ned til 100 ml. i stedet for 200. Det gjorde vi fordi han drikker en del vand til aftensmad og når han så fik 200 ml. oveni en times tid senere, så tissede han ofte igennem om natten.

Desuden har han været meget forkølet i de sidste par mdr. og derfor hostet og snottet om natten, og måske indimellem vågnet af det. Men selv i de perioder, hvor han ikke er snottet, så vågner han.

Kunne det være en ide at sætte vækkeuret til kl. 6, og så måske kun give ham 1½ times middagslur? Eller er det her natteroderi pga. alt det der sker i hans liv, måske lidt drømme?

Jeg ser frem til dig svar.

Med venlig hilsen
Maj

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder