Hjælp til at smide bleen - 2 år, 10 mdr.

25. juli 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Hjælp til at smide bleen - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen.

Du har tidligere hjulpet os med gode råd til vores mange spørgsmål og nu har vi endu en gang brug for lidt råd og vejledning.

Vores dejlige datter er nu næsten 3 (bliver 3 i midten af september) og i forbindelse med flytning, er hun startet i børnehave for nogle måneder siden. Hun er en meget glad pige, som er glad for sin børnehave, hun er motorisk meget godt med. Hun elsker at klatre og alt med fart og ballade er et hit 😄 Hun spiser og drikker godt, og hendes sprog udvikler sig hele tiden.

Hun er en af de yngste i børnehaven, men motorisk og trivselsmæssigt, er det ikke noget de bemærker i børnehaven - hun er vellidt og følger godt med og har egentlig relativt hurtigt vænnet sig til børnehavelivet. Hun er dog en af nogle få, som bruger ble og da hun af flere omgange har virket interesseret i toilettet, så går vi overvejer om vi skal til at arbejde på at smide bleen.

Hun har vist interesse ved at ville med os på toilet, vil gerne sidde på toilettet, vil gerne trække ud og vil nu gerne se, hvad der er i hendes egen ble. Hun har rendt med numsen bar efter badebassin og det er lykkes at få lidt tis i potten 1 gang og et enkelt uheld på gulvet. Hun har prøvet at sidde på potten med bar ...

Annonce

... numse, men rejser sig ofte efter 10 sekunder og vil så gerne køre processen med at tørre sig, tømme potten i toilettet og skylle ud..også selvom der ikke er noget i potten. Vi har taget det som gode tegn, men det er yderst sjældent at hun overhovedet vil gå uden ble. Hun kan næsten blive lidt panisk, hvis vi foreslår, at hun bare kan gå uden ble herhjemme i stuen og vi har aldrig gjort et stort nummer ud af uheld.

Vi har derfor lidt spørgsmål. Skal vi bare kaste os ud i at smide bleen? Skal vi oftere prøve at overtale hende til at gå med bar numse? Vi har en uges sommerferie tilbage, men er det dumt at prøve at smide bleen nu inden hun snart skal tilbage i børnehave?

Og hvis vi går videre med at smide bleen, hvad dælen gør man så rent praktisk?😄 Skal vi have en potte med rundt, er det bare et spørgsmål om bunker af rene bukser?

Og så har vi én bekymring i forhold til at smide bleen. Vores datter har med jævne mellemrum tendens til hård mave og min frygt er at hun ubevidst vil holde sig og på den måde få forstoppelse, så skal man ud i at tilbyde en ble til pøller eller er det alt eller intet?

Jeg håber vores brev og mange spørgsmål giver mening og på forhånd mange tak for den her "livreddende" brevkasse.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine