Slut med ble?

14. juni 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Slut med ble?

Kære Helen,

Endnu engang tak for dine råd og vejledning. Det hjælper os meget.

Jeg har lige et hurtigt tillægsspørgsmål – for lillebror nærmer sig 3 år, og vi overvejer, om vi skal udnytte de varme måneder og hjælpe ham af med bleen.

Jeg vil gerne understrege, at det ikke er noget, der generer os. Vi skifter gerne bleer et lille års tid endnu, hvis det er nødvendigt. Men vi har gode erfaringer med storesøster, der smed bleen den sommer, hun fyldte tre (der er præcis tre år i mellem dem). Og vi tænker også, at det selvfølgelig vil være rart for ham ikke at have ble på i børnehaven (der er ikke krav til at de skal være uden, men normeringen er jo anderledes, og der er mindre tid til at holde øje med små blenumser). Men kun hvis det kan lade sig gøre.

Lillebror viser ikke selv tegn på, at han er færdig med bleen. Han vil gerne løbe uden, når vi leger udenfor, og han får også altid lov at løbe med bar numse før og efter ...

Annonce

... bad. Og det ELSKER han, og det er sjældent han tisser på gulvet eller i sengen, hvis han er uden ble. Men hvis han gør, giver han først besked EFTER, han har tisset og ikke inden eller imens. Er det så for tidligt at begynde på den slags?

Vi har en potte, som han ikke umiddelbart virker interesseret i. Måske skal vi bare gå direkte til at øve at sidde på toilettet?

Han vil gerne af med bleen, når der er noget i den, men han beder ikke selv om det.

Er det mon for meget at forsøge både at droppe middagslur og ble henover sommeren?
Eller synes du, vi skal give det et forsøg?

Til info begynder han først i børnehaven den 1. september (dvs. når han er tre år og en måned), og det er vi meget glade for. For han ELSKER vuggestuen og de voksne på stuen.
Som en af pædagogerne sagde, er han bare super godt tilpas i verden 😊 derfor vil vi også nødig risikere at skubbe ham for meget.

På forhånd mange tak.

Kærlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder