Brev:
Slut med ble?
14. juni 2019
Alder:
2 år, 10 mdr.
Slut med ble?
Kære Helen,
Endnu engang tak for dine råd og vejledning. Det hjælper os meget.
Jeg har lige et hurtigt tillægsspørgsmål – for lillebror nærmer sig 3 år, og vi overvejer, om vi skal udnytte de varme måneder og hjælpe ham af med bleen.
Jeg vil gerne understrege, at det ikke er noget, der generer os. Vi skifter gerne bleer et lille års tid endnu, hvis det er nødvendigt. Men vi har gode erfaringer med storesøster, der smed bleen den sommer, hun fyldte tre (der er præcis tre år i mellem dem). Og vi tænker også, at det selvfølgelig vil være rart for ham ikke at have ble på i børnehaven (der er ikke krav til at de skal være uden, men normeringen er jo anderledes, og der er mindre tid til at holde øje med små blenumser). Men kun hvis det kan lade sig gøre.
Lillebror viser ikke selv tegn på, at han er færdig med bleen. Han vil gerne løbe uden, når vi leger udenfor, og han får også altid lov at løbe med bar numse før og efter bad. Og det ELSKER han, og det er sjældent han tisser på gulvet eller i sengen, hvis han er uden ble. Men hvis han gør, giver han først besked EFTER, han har tisset og ikke inden eller imens. Er det så for tidligt at begynde på den slags?
Vi har en potte, som han ikke umiddelbart virker interesseret i. Måske skal vi bare gå direkte til at øve at sidde på toilettet?
Han vil gerne af med bleen, når der er noget i den, men han beder ikke selv om det.
Er det mon for meget at forsøge både at droppe middagslur og ble henover sommeren?
Eller synes du, vi skal give det et forsøg?
Til info begynder han først i børnehaven den 1. september (dvs. når han er tre år og en måned), og det er vi meget glade for. For han ELSKER vuggestuen og de voksne på stuen.
Som en af pædagogerne sagde, er han bare super godt tilpas i verden 😊 derfor vil vi også nødig risikere at skubbe ham for meget.
På forhånd mange tak.
Kærlig hilsen
L