Opdragelse - konsekvens eller ej

3. maj 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Opdragelse - konsekvens eller ej

Hej Helen

Vores datter er 33 mdr, og vi er uenige om hendes opdragelse, hvilket tager udgangspunkt i et meget konkret eksempel.

Forleden skulle hun i zoo med sin far - jeg var på krykker og kunne ikke deltage. Hun skulle lige have en tør ble inden afgang, men ville så ikke have ble og tøj på igen. Hun rendte rundt i stuen, mens vi begge forsøgte at overtale og forklare hende, at hun altså skulle komme nu og få tøj på, hvis hun ville med i zoo (hun har intet imod bleen og havde glædet sig hele dagen til zoo). Men hun ville bare ikke, var rigtig trodsig, som de jo er i den alder. Til sidst sagde vi, at hvis hun ikke opførte sig ordentligt og kom og fik tøj på, så kom hun heller ikke i zoo. Men stadigt ...

Annonce

... ville hun ikke.

På et tidspunkt holdt det op med at være sjovt, vi var blevet sure og irriterede, og hun overgav sig til sidst, men tydeligt først på det tidspunkt, hun selv valgte, og ikke fordi vi havde sagt det.
Vores problem opstod herefter, for min mand mener ikke, at hun så skulle have lov til at komme i zoo - der skulle være nogle konsekvenser, og jeg mener, at hun er for lille til at forstå konsekvenserne af sine handlinger.

Det er sådan set lige meget, hvem der har ret, jeg vil bare gerne spørge dig om, hvorvidt der bør være konsekvens eller ej i sådan en situation, hvor hun har fået masser af chancer for at gøre, som vi bad om? Er hun stor nok til at forstå det?

Med venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder