Brev:
Opdragelse - konsekvens eller ej
3. maj 2008
Alder:
2 år, 9 mdr.
Opdragelse - konsekvens eller ej
Hej Helen
Vores datter er 33 mdr, og vi er uenige om hendes opdragelse, hvilket tager udgangspunkt i et meget konkret eksempel.
Forleden skulle hun i zoo med sin far - jeg var på krykker og kunne ikke deltage. Hun skulle lige have en tør ble inden afgang, men ville så ikke have ble og tøj på igen. Hun rendte rundt i stuen, mens vi begge forsøgte at overtale og forklare hende, at hun altså skulle komme nu og få tøj på, hvis hun ville med i zoo (hun har intet imod bleen og havde glædet sig hele dagen til zoo). Men hun ville bare ikke, var rigtig trodsig, som de jo er i den alder. Til sidst sagde vi, at hvis hun ikke opførte sig ordentligt og kom og fik tøj på, så kom hun heller ikke i zoo. Men stadigt ville hun ikke.
På et tidspunkt holdt det op med at være sjovt, vi var blevet sure og irriterede, og hun overgav sig til sidst, men tydeligt først på det tidspunkt, hun selv valgte, og ikke fordi vi havde sagt det.
Vores problem opstod herefter, for min mand mener ikke, at hun så skulle have lov til at komme i zoo - der skulle være nogle konsekvenser, og jeg mener, at hun er for lille til at forstå konsekvenserne af sine handlinger.
Det er sådan set lige meget, hvem der har ret, jeg vil bare gerne spørge dig om, hvorvidt der bør være konsekvens eller ej i sådan en situation, hvor hun har fået masser af chancer for at gøre, som vi bad om? Er hun stor nok til at forstå det?
Med venlig hilsen
Louise