Brev:
Trodsalder - kan den tackles med time-out?
3. maj 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Trodsalder - kan den tackles med time-out?
Kære Helen,
Min søn Samuel er 2 år og 6 mdr og midt i sin trodsalder. I øjeblikket er alting med ham en lang kamp. Jeg har brug for nogle gode råd hvordan jeg skal håndtere ham. Hvor vigtige er grænser lige nu da han trodser alle grænser? Skal jeg flytte grænser for ham og tillade ham mere? Det nytter slet ikke at råbe for at få ham til at lystre.
Jeg synes at time out har den bedste effekt. Hvor lange time outs synes du en i hans alder kan mestre? Og forstår han egenligt hvad det drejer sig om når jeg siger at han skal ud i gangen fordi at han ikke kan opføre sig ordenligt? Jeg plejer at lade ham blive i gangen i 2-4 min ad gangen. Er det ok?
Trodsen kommer ligesom i bølger. Han kan være rigtig rolig og artig i en periode, men så er han ikke til at genkende i en anden periode. Nogle gange kan min tålmådighed slet ikke strække til alt det trods. Hvad skal man som mor gøre når man mærker at det virkelig brænder på og at al tålmodighed er opbrugt? De situationer opstår især når min mand er borte (hans arbeide indebærer at han er rejst 6 uger og hjemme 6 uger ad gangen).
Jeg har lige et andet hurtigt spørgsmål. Jeg har tænkt at stoppe ammningen af min lille datter da hun bliver 10 mdr. (det er om 2 mdr). Er hun da gammel nok til at få al sin væske af kop bestående af vand og almindelig mælk?
På forhånd tak :=)
Venlige hilsner
Lillian