Trodsalder - kan den tackles med time-out?

3. maj 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Trodsalder - kan den tackles med time-out?

Kære Helen,

Min søn Samuel er 2 år og 6 mdr og midt i sin trodsalder. I øjeblikket er alting med ham en lang kamp. Jeg har brug for nogle gode råd hvordan jeg skal håndtere ham. Hvor vigtige er grænser lige nu da han trodser alle grænser? Skal jeg flytte grænser for ham og tillade ham mere? Det nytter slet ikke at råbe for at få ham til at lystre.

Jeg synes at time out har den bedste effekt. Hvor lange time outs synes du en i hans alder kan mestre? Og forstår han egenligt hvad det drejer sig om når jeg siger at han skal ud i gangen fordi at han ikke kan opføre sig ordenligt? Jeg plejer at lade ham blive i gangen i 2-4 min ad gangen. Er det ok?

Trodsen kommer ligesom ...

Annonce

... i bølger. Han kan være rigtig rolig og artig i en periode, men så er han ikke til at genkende i en anden periode. Nogle gange kan min tålmådighed slet ikke strække til alt det trods. Hvad skal man som mor gøre når man mærker at det virkelig brænder på og at al tålmodighed er opbrugt? De situationer opstår især når min mand er borte (hans arbeide indebærer at han er rejst 6 uger og hjemme 6 uger ad gangen).

Jeg har lige et andet hurtigt spørgsmål. Jeg har tænkt at stoppe ammningen af min lille datter da hun bliver 10 mdr. (det er om 2 mdr). Er hun da gammel nok til at få al sin væske af kop bestående af vand og almindelig mælk?

På forhånd tak :=)

Venlige hilsner
Lillian

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år