Rivende udvikling eller grænseafprøvning?

14. december 2007

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Rivende udvikling eller grænseafprøvning?

Hej Helen,

Så er det mig igen

Vi har det fint, og David trives, men her på det sidste har han udviklet nogle reaktionsmønstre, som jeg slet ikke kan blive klog på.

Om morgenen hjælper han sin far med at smøre morgenmad. Herefter spiser vi i stuen. Han er superglad og hygger sig sammen med far, men lige så snart han kommer ind i stuen, bryder han sammen og klynker om, at han ikke vil have sin mad. Han kan gå helt i opløsning over det, og det tager lang tid, hvor han så bare sidder foran maden uden at ville spise den.

Det samme finder sted i forbindelse med aftensmad. Han kommer glad ud i køkkenet, når vi skal spise, men ser sig så gal på maden og kan sidde længe og klynke.

Reaktionen kan opstå af stort set hvad som helst. Hvis vi fx siger, at nu er det weekend. ”NEJ,” kommer det så, ”det er IKKE weekend!” Eller i aften kommer mormor og morfar. ”NEJ, det gør de IKKE.” Osv … Han kan godt gå lidt i klynk over det, men så øjeblikket efter være glad og tilfreds igen???

Dette er et gennemgående reaktionsmønster, der kan dukke op i en hvilken som helst forbindelse, men det er mest tilbagevendende omkring måltider. Nogle gange overhovedet ikke, og nogle gange som i morges, hvor han næsten ikke nåede at få mad, inden vi var nødt til at komme af sted. Jeg kan ikke regne ud, hvad det handler om. ...

Annonce

... Hvis jeg vidste det, ville jeg også bedre kunne finde ud af at hjælpe ham ud af problemet – eller støtte ham i hvad det nu end er, der er galt.

Et mønster, der ligner lidt, er tøj af og på. Her har vi kampen, der hedder "vil ikke selv, men I må heller ikke." Dvs, at han ikke vil have hjælp til fx at tage sin natdragt af om morgenen, men gud nåde os, hvis vi så gør det for ham :-) Igen er det mest om morgenen, at vi har disse kampe. De kan også opstå i forbindelse med overtøj, hvis vi skal ud af huset i weekenden, og jeg forbinder det lidt med, at han ikke rigtig gider - han gider ikke ud af døren om morgenen, og ikke ud lørdag eller søndag, men vil hellere være hjemme og lege.

Jeg kan lidt bedre gennemskue dette mønster, men ved ikke helt, hvordan jeg skal tackle det. Jeg vil jo gerne give ham mulighed for selv at tage tøj af og på, men vil på den anden side heller ikke trækkes rundt af en to-årig :-) - forstå mig ret! Vi plejer at give ham to-tre chancer for at gøre det selv, hvorefter resultatet bliver, at så gør mor eller far det altså. Og så bryder helvede naturligvis løs. Og det er for så vidt okay, men jeg ved ikke, om der er en bedre måde at håndtere det på. Handler det om løsrivelse/udvikling eller er det ren protest/grænseafprøvning?

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder