Brev:
Trodsig pige
1. september 2007
Alder:
2 år, 3 mdr.
Trodsig pige
Hej Helen
Nu skal jeg have nogle råd, som jeg kan bruge til min store datter. Hun har som alle andre børn på ca. 2 år, fundet ud af ordet og betydningen af "Jeg kan selv mor".
Hun er i den seneste tid blevet rigtig strid, og hører intet af hvad vi siger til hende. Hun blev storesøster for 3 mdr. siden og er utrolig glad for sin søster, hun elsker og ligge sammen med hende og vise hende ting, og krammer og kysser hende i et væk, men det er over for os at konflikterne nu for alvorligt tager til.
Jeg prøver og være meget opmærksom på ikke kun og sige det berømte NEJ, når jeg bliver sur på hende. Jeg har prøvet med time out (aldrig på hendes værelse, da jeg ikke mener, at hun skal tage sin straf et sted, hvor hun elsker og lege), men det er efterhånden også ved og ebbe ud, for når jeg siger til hende, at det vil jeg ikke have, så griner hun bare ad os, når jeg så siger til hende, at gør hun det en gang til så får hun altså en time out (det plejer som regel og være på søster værelse, da det jo kun er rode rum indtil videre), til og starte med blev hun rigtig ked af det, når hun fik en time out, men der gik ikke mange gange, så var det sket med det. Nu griner hun bare ad os, og når jeg så henter hende igen, så går der ikke mange minutter, førend så er vi tilbage, hvor vi startede.
Den anden dag tog hun alt min nyvaskede tøj og smed det på gulvet (selvom jeg lige havde lagt det sammen), hun ville op og se søster blev skiftet, og det sagde jeg, at det måtte hun også godt, men hun måtte lige vente, da søster var ved og lave stort, og ud af den blå luft gik hun hen og hev tøjet ned, jeg sagde så til hende, at det ville jeg ikke have, og jeg ville have at hun samlede det op NU, det ville hun ikke og løb herefter ind i stuen, jeg tog så fat i hendes hånd og "trak" hende med ud på badeværelset, mens jeg sagde meget surt til hende, at NU ryddede hun op efter sig og det skulle være ligenu, så gjorde hun det, og da hun havde gjort det, sagde jeg med en min normale stemme, at hun var dygtig og mor var glad for at hun havde hørt efter. Problemet er bare, at jeg ville jo godt, at jeg kunne slippe for og hive hende med tilbage og så skulle stå og pege på det jeg gerne vil have hende til og gøre.
Hun får gerne lov til at sidde ca ½ time, når hun kommer hjem fra dagpleje ca. kl. 16, hvor hun lige ser lidt Bamse og Kylling og kobler lidt af, det er som regel efter aftensmaden at det tager til og i weekenden, er det over hele dagen. Jeg ved godt at det er meget normalt for de små at have sådan perioder, men i guder, hvor er det opslidende.
Hun får meget ros, når vi er ude, hun spiser pænt og opfører sig som en engel, når vi er ude og hun får meget ros for hendes sprog, hun gentager alt hvad vi siger, og vores dagplejemor siger også, at hendes sprog svarer til en på 3 år, så det er jo kun dejligt.
Har du nogle værktøjer jeg kan bruge overfor hende.
Med venlig hilsen
Gitte